Top 3 fiatalkori sport, ami porckopáshoz vezethet

Top 3 fiatalkori sport, ami porckopáshoz vezethet

Elsőre meglepő lehet a számodra, hogy arról írok most Neked, hogy egyes fiatalkori sportok porckopáshoz vezethetnek. Hiszen eddig mindig azt mondtam, hogy milyen jót tesz a porckopásod ellen az, ha rendszeresen sportolsz. Ez valóban így is van! A sportolás mind fiatalkorban, mind pedig idősebb korban segíti az ízületeidet abban, hogy még sokáig szabadon és fájdalommentesen mozgathasd őket.

De most akkor hogyan is van ez?

Annak ellenére, hogy a sportolás jót tesz, vannak bizonyos sportok, amelyek porckopást okozhatnak amennyiben túlzásba visszük őket.

Fiatalkorodban biztosan Te is többet és keményebben sportoltál, mint ma. Mi mindig kitaláltunk valamit a barátokkal, hogy közösen mozogjunk és játszunk. Fociztunk, röplabdáztunk, kosaraztunk, tollaslabdáztunk vagy éppen fogócskáztunk (gyerekként) ... Hiszen gyerkként és fiatal felnőttként még imádtunk mozogni! Szinte meg sem éreztük, amikor elfáradtunk.

Éppen ezért ebben a korban sajnos jó edző hiányában hajlamosak voltunk mindenféle bemelegítés és nyújtás nélkül egyből futni a köröket és rohanni a labda után.

Ezzel szemben - valljuk be így egymás között - idősebb korunkra azért már egy kicsit elkényelmesedünk. Kíméletesebb, inkább kellemes fáradtságérzetet nyújtó, átmozgató, ezáltal porckopást nem okozó sportokat választunk.

Azonban sajnos a fiatalkorunkban végzett sportok porckopáshoz vezető hatását öreg korunkra érezhetjük meg igazán.

Ez amiatt van, mert a porckopás alattomosan és észrevétlenül alakul ki szépen lassan az idő folyamán. Hiszen a porcok nem egyik napról a másikra kopnak el, hanem az évek alatt fokozatosan. Ehhez hozzátesz még a korunk előrehaladott állapota is, amikor a porcaink fokozatosan leépülnek. Emiatt van az, hogy öreg korunkra keseríthetik meg a porckopást okozó fiatalkori sportok a mindennapjainkat.

A túlerőltetés és a bemelegítés hiánya bizony egyik sport esetén sem kíméli az ízületeidet. Ám vannak bizonyos sportok, amelyeket, ha fiatalkorodban rendszeresen végeztél, akkor nagyobb eséllyel alakulhat ki a porckopás.

Ennek oka az, hogy a porckopáshoz vezető sportoknál több az ütődés, illetve a féloldali terhelés, amelyek jobban terhelik a porcokat. Ezeknél a mozgásformáknál ráadásul nagyobb az esélye a sportsérüléseknek is, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy később ízületi porckopás alakuljon ki nálad.

Na de nem csigázlak tovább! Lássuk, hogy mely fiatalkori sportok okozhatnak porckopást.

 

A betonon és terepen való futás hozzájárulhat a térdízületi porckopás miahamarabbi kialakulásához.

 

Porckopáshoz vezető fiatalkori sportok:

 

1. Futás betonon és terepen

 

Sajnos futás esetén még csak nem is kell versenyszerűen sportolni ahhoz, hogy az kikezdje az ember ízületeit. A betonon való futás ugyanis az egyik leginkább porckopást okozó sport. Elsősorban a térdben okoz porckopást, de a csípőízületet és a gerincben található porckorongokat sem kíméli.

Ez nem csoda, ha belegondolsz abba, hogy a kemény betonra való minden egyes érkezéskor mekkora ütődés éri az ízületeket, és ezáltal a porcokat is. Ugyan a porcaink azért vannak, hogy ezt az ütődést csillapítsák, de azért a végtelenségig ők sem bírják a terhelést. Ha pedig már nem bírják tovább, az előbb-utóbb sérüléshez vagy porckopáshoz vezet.

Különösen veszélyes a futás azokra nézve, akik némi túlsúllyal rendelkeznek, hiszen annál nagyobb tömeg terheli ütődéskor a porcokat. Azonban a vékony testalkatúak sincsenek védve a futás okozta porckopástól, ugyanis ők a vékony csontozatuknak köszönhetően hajlamosabbak a sportsérülések elszenvedésére, így pedig a porckopás kialakulására.

Gondold végig, hogyha sokat futottál fiatalkorodban (vagy még most is futsz), akkor azt hogyan tetted? Mindig bemelegítettél előtte és csak fokozatosan emelted a tempót, illetve a távot? Alaposan lenyújtottál mindig futás után?

Ha ma is szoktál futni vagy esetleg a gyermekeidet, unokáidat szeretnéd megvédeni a porckopástól, akkor jó megoldás lehet a ma már minden sportboltban kapható ütéselvezető futócipő. Ez azonban sajnos a mi időnkben nem volt még olyan könnyen elérhető, így nem sok minden volt, ami megvédhetett volna minket sportolás közben a porckopástól.

Azonban nem csak a betonon való futás, hanem a terepfutás is vezethet porckopáshoz. Itt gondolhatsz akár a tájékozódási versenyekre is. Ugyan a természetes talaj valamivel ruganyosabb és puhább, mint a beton, de itt más viszontagságokkal kell megküzdeniük a porcainknak. Hiszen a természetben, mint az erdei ösvényeken vagy a földúton általában egyenetlen a talaj. Hol egy bukkanó, hol egy mélyedés. Néha szembejön egy ág, egy gyökér vagy egy kődarab, amelyek akár komolyabb sérülésekhez (például ficamhoz) is vezethetnek.

Ma már terepfutásra alkalmas cipőket is lehet kapni, amelyek nem csak elvezetik az ütést, de tapadásuknak köszönhetően csökkentik a sérülések esélyét is. Valljuk be, a mai fiataloknak jóval könnyebb védekezni a sportolás okozta porckopás ellen!

 

A tenisz és a tollaslabda is növelheti a porckopás gyors kialakulásának a lehetőségét.

 

2. Teniszezés és tollas

 

Ahogyan szerváljuk a labdát a csapattársunknak, úgy folyamatos irány- és ütemváltásokat kell tennünk, ami komoly terhelést jelent a porcok számára. Ráadásul nem csak a térd-, a boka- és a csípőízületet vesszük fokozottan igénybe, hanem főként teniszezés esetén a vállat, a csuklót és a könyököt is, amikor a teniszütővel továbbítjuk a labdát. Gyakori hiba a fiatalok körében, hogy nem melegítenek be teniszezés előtt (amennyiben hobbi teniszezők és nem sportnövendékek), emiatt komoly sérüléseket is szenvedhetnek. Még ha az alsó végtagokat be is melegítik, a váll és a kar bemelegítéséről sokan elfeledkeznek.

A futáshoz hasonlóan nem kíméli a porcokat a beton, de a salak sem mondható túl ruganyosnak. Ráadásul tapadós cipő hiányában teniszezés vagy tollasozás közben könnyen megcsúszhat, ezáltal pedig lesérülhet az ember.

 

3. Labdajátékok: foci, kosárlabda, röplabda

 

A foci estén a sűrű cselezések lehetnek azok, amelyek porckopáshoz vezethetnek. Hiszen megint csak hol az egyik, hol a másik lábra való terhelések veszik igénybe a porcokat. A betonon való futással szemben előnyös, hogy a füves pálya ruganyosabbnak mondható. Ez azonban gyakran csúszik, ami szintén sportsérülésekhez, majd porckopáshoz vezethet.

A kosarazás pedig az eddig említett negatív hatások szinte mindegyikét tartalmazza. Hiszen ugrik az ember, amikor kosárra dob. Hirtelen kell sebességet és irányt változtatni, amikor az ellenféltől próbáljuk elvenni vagy éppen védeni a labdát. Emiatt pedig nem csak a térdízületek vannak jobban terhelve, hanem igen gyakoriak a sportsérülések is, mint a szalagok nyúlása, szakadása vagy a húzódások.

Ráadásul a kosárlabdapálya talaja gyakran csúszós, ami miatt szintén nő a sportsérülések kockázata.

Röplabdázás során nem csak a betonon való gyakori felugrás okozhat porckopást. A csukló és az ujjak gyakori hátrafeszítése a kéz ízületeit is károsíthatja. Gondolj csak bele: veled is megesett, hogy röplabdázás után fájlaltad a csuklódat vagy az ujjaidat?

 

„Akkor ne is sportoljak?”

De!

 

Sportok, amelyek segíthetnek ízületi porckopás esetén.

 

Akár már kialakult, akár nem a porckopás, a porcaid egészségének megőrzésében roppant fontos a rendszeres sportolás szerepe. Ebben a cikkemben elolvashatod, hogy miért is olyan lényeges a sportolás. Sőt, azt is megtudhatod, hogy milyen ízületkímélő sportokat ajánlok Neked!

 

Ne felejts el bemelegíteni!

 

Ahhoz, hogy a sportolás ne vezessen porckopáshoz, fontos, hogy mindig alaposan bemelegíts! A bemelegítés ugyanis fokozza az ízületeidben található ízületi folyadék termelődését, ami védi a porcaidat a mozgás során. Ráadásul általa kellő tápanyaghoz jutnak a porcok, ami segíti őket a működésben és a porcépítésben. Hiszen ahogy éhesen Te sem szeretsz sportolni, úgy a porcaid sem!

 

Így védekezhetsz még a porckopás ellen!

 

Talán most magadra ismertél és rádöbbentél arra, hogy a fenti porckopáshoz vezető sportok valamelyikét rendszeresen (netalán alapos bemelegítés és nyújtás nélkül) végezted fiatalkorodban. Vagy netalán még ma is szenvedélyesen űzöd őket. Ne aggódj, ebben az esetben sem kell megijedned! Ugyan valóban fokozottabb a Te esetedben az esélye annak, hogy kialakuljon a fájdalmas ízületi porckopás (vagy esetleg már ki is alakult), de szerencsére tehetsz ellene. Porcerősítővel és megfelelő étrenddel akár meg is állíthatod vagy lassíthatod a porckopás folyamatát. Így még sokáig élvezheted a szabad mozgás örömét.

Porckopástól mentes szép napot kívánok!

Hogyan gyógyulj ki a porckopásból?

artroflex plus ingyenes videó
Szeretnéd tudni, hogyan gyógyulhatsz ki a porckopásból, és szabadulhatsz meg a fájdalmaktól, kevesebb mint 47 nap alatt?
Artroflex Plus

Sose maradj le a legfrissebb blog bejegyzéseinkről! Engedélyezd az Artroflex Plus értesítőjét, és elsőkként értesülsz a legújabb híreinkről!

IGEN, Kérem az értesítőt!

* Az értesítőre való felíratkozáshoz nem kell megadni semilyen adatodat, csak kattints az "IGEN, Kérem az értesítőt!" gombra. Feliratkozásod az Adatkezelési Tájékoztató-ban foglaltaknak megfeleően kezeljük.

Hogyan szabadulhatsz meg az ízületi fájdalmaktól?

- gyógyulást segítő, új videó -

artroflex plus video

Nézd meg ezt az INGYENES videót és gyógyulj ki a porckopásból!


Ajándék

Útmutató a fájdalommentes ízületekhez

artrozis kezeles

Hogyan szabadulhatsz meg az ízületi fájdalmaktól?

- gyógyulást segítő, új videó -

artroflex plus ingyenes video

Nézd meg ezt az INGYENES videót és gyógyulj ki a porckopásból!

Kérdéseid a porckopásról, amikre nem kaptál választ

Ingyenes e-book tanulmány

Hiteles és érthető válaszok Dr. Kiss Zsolttól

  • MEGSZABADULHATSZ a reggeli kínzó DERÉKMEREVSÉGTŐL
  • CSÖKKENNI FOG az ízületeidet kínzó FÁJDALOM*
  • Végérvényesen ELKERÜLHETED a PROTÉZIS MŰTÉTET
  • JAVULNI FOG az ízületeid mozgástartománya, és a RUGALMASSÁGA*

KÉREM AZ INGYENES TANULMÁNYT

artrózis kezelés

* Az eredmények egyénenként eltérőek lehetnek.