A vízalatti mozgás 5 előnye

vizi-torna

Bár a legtöbben az úszásra gondolnak, amikor vízben történő mozgásról beszélnek, azonban szeretném, ha tudnád, hogy ez nem merül ki ennyiben. Sokkal többféle mozgásformát végezhetünk a vízben, mint azt talán elsőre képzelnéd.

Végezhetünk:

1. aerobic gyakorlatokat

2. biciklizhetünk

3. járhatunk, sőt akár szaladhatunk is

4. szinte mindent végezhetünk a vízben, amit szárazföldön is

Ez pedig különösen jó hír azok számára, akik nem tudnak úszni, mégis szeretnék megtapasztalni a vízben történő mozgás jótékony hatásait.

 

Miért ajánlott a vízalatti mozgás?

 

A vízben történő rendszeres mozgás kifejezetten ajánlott ízületi porckopástól vagy rheumatoid arthritis-től szenvedők számára.

Ennek magyarázatát abban kell keresni, hogy a vízben, szinte nem hat ránk a szárazföldön már jól megszokott gravitáció.

Ugye Te is megtapasztaltad már, hogy a vízben szinte külön életet élnek a végtagjaid? És olyan szokatlan mozdulatokra vagy képes, amire a szárazföldön soha!

Mindez azért van, mert a víz hatására a testünk érzésre elveszíti súlyunk közel 90%-át. És olyan könnyűnek érezhetjük magunkat, hogy képesek vagyunk arra, hogy lebegjünk a vízben vagy annak felszínén. Azonban ez csak egy érzéki csalódás. Ugyanis fizikailag a víz ellenállása közel 12-14%-al nagyobb, mint a levegőé. Vagyis a vízben mozogva, láthatatlan súlyok veszik körbe az egész testünket.

Ez pedig azt jelenti, hogy a vízben történő edzés ugyanúgy, vagy akár még jobban is igénybe veheti az izmainkat, mint a szárazföldön végzett gyakorlatok. Azonban a vízben történő mozgásnak van egy óriási előnye:

Csökkenti az ízületekre nehezedő terhelést!

Nem hiába alkalmazzák egyre több helyen a vízi tornát, mint sérülésekből és műtétekből való felépülést elősegítő mozgásformát. Illetve ortopédián is, gyakran vízi tornára írják ki az ízületi panaszokkal küzdőket.

 

A vízi mozgás áldása

 

Fennebb már említettem a vízben történő mozgás néhány áldásos hatását a testünkre, és azon belül is az ízületeinkre. Azonban ezeket szeretném pontokba szedni és kiegészíteni.

1.  Segít megnövelni a mozgástartományunkat

Amikor korábban azt írtam, hogy a vízben a végtagjaink szinte külön életet élnek egymástól, és olyan mozdulatokra is képes vagyunk, amire nem is hinnénk, akkor valójában arra gondoltam, hogy a víz segít növelni a mozgástartományunkat.

2.  Csekély az ”ízületi ütközés”

A vízben kevésbé érvényesül a gravitáció ránk gyakorolt hatása, mint a szárazon, és képesek vagyunk a lebegésre. Emiatt pedig amennyiben mozgás során az ízületek esetlegesen összekoccannának, úgy az okozott kár kisebb, mintha szárazföldön történt volna ez az ”ízület ütközés”.

Arra gondolok, hogy amikor kint sétálsz az utcán, akkor bizony, elég gyakran előfordulhat az, hogy mondjuk, a térdízületeid összekoccannak, ami térdfájdalmat idéz elő. A vízben történő sétáláskor, azonban ez nem igazán fordulhat elő.

vizi-bicikli

3. Segíti a fogyást és az izomnövelést

Ahogy bizonyára Te is tudod, ízületi problémák esetén is nagyon fontos optimalizálni a testsúlyunkat. Hiszen már akár 5 kg súlyfelesleg is 36%-al növelheti a térdízületi porckopás kialakulását.

Az izmok megerősítése pedig szintén hozzájárul ahhoz, hogy tehermentesítsük az ízületeket. Ami pedig ugye ízületi fájdalomcsökkenést von maga után.

4. Javítja az egyensúlyt

A vízben nem eshetünk el, hiszen a minket körülölelő víz megtámasztja a gyengébb izmainkat. Így, addig is, amíg sikerül megerősítenünk a tartóizmainkat, azon dolgozunk, hogy megtaláljuk a vízben az egyensúlyunkat. Ez azonban valójában kihat a szárazon való egyensúlyérzékünk javítására is. Ami azért fontos, mert jó egyensúlyérzékkel az utcán vagy a lakásban járva sem kell attól félnünk, hogy elveszítjük az egyensúlyunkat és elesünk. Ami lássuk be, elég gyakori tud lenni súlyos és előrehaladt porckopás esetén, amennyiben nem használunk járást elősegítő eszközt, mint amilyen a sétabot is például.

5. Lehűt

A medencés vizek hőmérséklete alacsonyabb, mint a testünk alaphőmérséklete. Emiatt pedig mihelyt a vízben vagyunk, máris azt tapasztalhatjuk, hogy a víz lehűti a testünket, és az ízületeinket.

Éppen ezért, a vízi tornák során nem is beszélhetünk arról, hogy: ”kimelegedtem a mozgásban”. Hiszen a víz folyamatosan hűt minket. És ez azért is jó, mert a szárazföldi edzéseket követően is mindig hideg vizes zuhanyt javasolnak a szakemberek. Még pedig azért, hogy elkerüljük a kellemetlen izomlázat.

Mindent figyelembe véve azt javaslom, hogy, amennyiben van rá lehetőséged, úgy mindenképpen próbáld ki a vízben történő mozgásgyakorlatok valamelyikét.

Azonban, ha valóban megálljt szeretnél parancsolni az ízületi porckopásodnak, akkor javaslom, hogy a rendszeres mozgás mellé válassz egy minőségi étrend kiegészítőt is. Olyat, ami plusz támogatást nyújt az ízületeidnek, és képes regenerálni a porcot. Ilyen étrend kiegészítő például az Artroflex Plus.

Ízületi fájdalmaktól mentes napokat kívánok és találkozunk jövő héten ugyanitt, ugyanekkor!

Hogyan gyógyulj ki a porckopásból?

artroflex plus ingyenes videó
Szeretnéd tudni, hogyan gyógyulhatsz ki a porckopásból, és szabadulhatsz meg a fájdalmaktól, kevesebb mint 47 nap alatt?


Az Artrózis Kezelés 5 Fő bűne

Ingyenes e-book tanulmány

A porckopással küzdők 99%-a emiatt az 5 hiba miatt nem gyógyul ki soha a betegségéből. Ha te elkerülöd ezeket a hibákat, akkor:

  • MEGSZABADULHATSZ a reggeli kínzó DERÉKMEREVSÉGTŐL
  • CSÖKKENNI FOG az ízületeidet kínzó FÁJDALOM*
  • Végérvényesen ELKERÜLHETED a PROTÉZIS MŰTÉTET
  • JAVULNI FOG az ízületeid mozgástartománya, és a RUGALMASSÁGA*

KÉREM AZ INGYENES TANULMÁNYT

artrózis kezelés

* Az eredmények egyénenként eltérőek lehetnek.