Csípőízületi kopásra ez a legjobb gyógymód

A térdízületi porckopás után a csípőízületi kopás a leggyakoribb betegség az ízületi porckopással küzdők körében. És persze nagyon sok esetben a térd és csípőízületi kopás kéz a kézben jár egymással. Tehát gyakran előfordul, hogy akinél az egyik jelentkezik, az csakhamar a másik ízületi kopást is a magáénak tudhatja. Ez nem is csoda, hiszen ezek azok az ízületek, amelyek a legnagyobb terhelésnek vannak kitéve. Ráadásul a kopásukhoz sajnos a rossz testtartásunk is hozzájárul. Gondolj csak bele, annak érdekében, hogy kevésbé fájjon a jobb oldali csípőízületünk például, féloldalasan ülünk és több súly kerül a baloldali csípőízületünkre. Ha pedig állandósul ez a helytelen testtartás, akkor a még egészséges ízületeink is károsodnak és összeroppannak a túlterhelés alatt. Éppen ezért a rossz testtartással való fájdalom enyhítés nem lehet a csípőízületi kopás legjobb gyógymódja! Vannak ennél sokkal jobb módszerek! Ezekről később még bővebben is írok majd.

 

A helytelen testtartás hozzájárul a csípőízületi porckopás kialakulásához.

 

Ezért alakulhat ki csípőízületi porckopás

 

Lehet, meglepődsz, hiszen többnyire az egyoldalú mozgást emelik ki, mint a csípőízületi porckopás kialakulásáért felelős tevékenységet (lásd, a legtöbb golfozónak csípőízületi porckopása lesz idővel), azonban van még két másik gyakori oka is a csípőízületi porckopásnak. Olyan két gyakori okról beszélek, amelyekre van hatásunk. Ha jobban odafigyelnénk ezekre az okokra, akkor talán kevesebb csípőízületi fájdalommal élő ember lenne a világon.

Egyfelől megint ki kell emelnünk a helytelen testtartást, mint a csípőízületi porckopás kialakulásának lehetséges okát. Ha ugyanis rossz testtartást veszünk fel, akkor egyenlőtlenül osztódik el a testsúlyunk a csípőízületeken. Ez pedig hosszabb idő elteltével egyoldalú csípőízületi kopáshoz vezet. Másrészt ott van a mozgáshiány életmód is. Napi 8-10 órát ülünk egyhelyben a munkánk miatt. A munkahelyünk és az otthonunk közötti utazás ideje alatt sem mozgatjuk át a csípőnk körüli izmokat és ízületeket. Utána, ha hazaértünk, akkor vacsora miatt vagy TV/filmnézés, azaz pihenés ürügyén ismét csak egyhelyben ülünk vagy fekszünk. A nap lezárásaként pedig lefekszünk. Ez azt jelenti, hogy akár 16 óra is eltelhet a 24-ből úgy, hogy egyáltalán vagy alig mozogtunk. Ez pedig nagy baj az ízületek egészsége szempontjából!

A porcokat ugyanis nem hálózza be érrendszer, így ők az értékes tápanyagokhoz nem a vérből jutnak hozzá. A porcok táplálásáért a szinoviális folyadék (ízületek közötti speciális folyadék) felel. Ez azonban csak akkor tudja elvégezni a feladatát, ha rendszeresen átmozgatjuk az ízületeinket.

Tehát a rendszeres, ugyanakkor kíméletes és kétoldali mozgás, valamint a helyes testtartás kötelező az ízületeink és a porcok egészségének megőrzése érdekében!

 

Neked elsődleges vagy másodlagos betegsége?

 

Kevesen tudják, mert nem beszélünk róla eleget, azonban fontos tudni, hogy a csípőízületi porckopás lehet a csípőízület fő, azaz elsődleges, és amolyan mellék, azaz másodlagos megbetegedése.

Az úgynevezett elsődleges csípőízületi kopás az, amikor valamilyen ízületi megbetegedés miatt (artrózis, rheumatoid arthritis stb.) alakul ki a kopás. Ezt sok esetben hozzák összefüggésbe az életkorral, a genetikával, a szervezet egészségi állapotával, a túlsúllyal, az egyoldalú mozgással, vagy épp a mozgáshiánnyal.

Másodlagos csípőízületi kopás esetén, a csípőízület fő problémája nem maga a kopás. Ez csak egy kellemetlen mellékhatása a fő betegségnek. Ilyen fő betegség lehet például a veleszületett csípőficam. Ekkor ugyanis fokozott terhelésnek és rongálódásnak van kitéve a csípőízület. És persze gyakrabban fordul elő az is, hogy a csípőízületek elcsúsznak, és nem úgy mozognak, ahogy kellene. Ez pedig mind hozzájárul a kopás kialakulásához.

Ráadásul a csípőficam miatt, vagy ha valaki eltérő hosszúságú lábakkal született és emiatt bicegve jár, nem csupán a csípőízületek károsulnak, hanem a térdízületek is!

 

Mik a csípőkopás tünetei?

normál állapotú csípőízület

Leginkább reggel vagy hosszabb nyugalmi állapotból történő felállás, illetve elinduláskor lehet érezni némi fájdalmat és ízületi merevséget. De ez hamar elmúlik a kezdeti stádiumban “bejáratást” követően. Azonban az idő múlásával ezek a fájdalmak egyre erősebbek lesznek, és állandósulhatnak is!

Ahogy előre halad a kopás, úgy szűkül be a csípő mozgástere is és válik a beteg egyre mozgáskorlátozottabbá. Eleinte csak a lépcsőzés válik egyre nehezebbé, és a szabad helyváltoztatás képessége korlátozódik. Később azonban akár az önellátást is megnehezítheti a kezeletlenül hagyott csípőízületi kopás.

Arról nem is beszélve, hogy egyre instabilabbá válik a beteg mozgása, hiszen, ha a csípőízület nyújtása lehetetlenné válik. Ekkor a járás támaszkodási fázisa kiesik, és botra vagy járókeret használatára lesz szükség. De még az ülés is el tud lehetetlenülni a csípőízületi kopás miatt!

A fent leírtak a csípőkopás jelei, ezért ha ezeket tapasztalod, akkor mindenképpen keress fel szakorvost!

 

Így állapítja meg az orvos a problémát

 

A csípőízület fájdalma nem minden esetben jelenti azt, hogy csípőízületi porckopással állunk szemben. Lehet egyszerű meghúzódás is a fájdalom háttarében. Azonban, ha a csípőízületi fájdalom nem múlik és/vagy egyre gyakrabban jelentkezik, akkor mindenképpen javasolt felkeresni szakorvost. Ugyanis minél korábbi stádiumban derül ki, hogy valakinek csípőízületi porckopása van, annál nagyobb sikerrel lehet kezelni, megállítani és akár még vissza is fordítani a porckopást. Így pedig elkerülhetővé válik a csípőprotézis is!

A csípőízületi porckopás megalapításának érdekében az alábbi vizsgálatokat alkalmazhatja az orvos:

  1. fizikai megfigyelés- ilyenkor többnyire a kezelő ágyra fektetnek és megnézik mennyire nyílik szét a csípőd, hogyan mozog és milyen formában, illetve, ekkor azonnali visszajelzést tudsz adni arról is, ha esetleg fájdalmat tapasztaltál volna a kimozgatás során
  2. megfigyelik a járásodat is, ugyanis ez is rengeteg hasznos információt árul el a csípőd egészségéről
  3. röntgenfelvételre is küldhetnek- azonban erről azt kell tudni, hogy a kezdődő kopást nem képes kimutatni, egy jelentősebb mennyiségű porcnak el kell kopnia ahhoz, hogy a röntgenfelvételen is egyértelműen kimutatható legyen a csípőízületi porckopás
  4. MRI és CT vizsgálatot is elrendelhet az orvos annak érdekében, hogy minél hamarabb és pontosabban megállapíthassa mi is áll a csípőízületi problémád hátterében (porckopás vagy esetleg valami más)

 

Csípőízületi kopásra ez a legjobb gyógymód

 

A csípőízületi kopás gyógyítása

 

Ahogy azt bizonyára Te is nagyon helyesen sejted, a csípőízületi porckopást is, mint minden más betegséget könnyebb megelőzni, mint kezelni. És ha megelőzés céljából mindenki megtenné a lentebb felsorolt “óvintézkedéseket”, akkor hiszem, hogy kevesebben néznének szembe ilyen nem kívánatos nyavalyával, mint amilyen a csípőízületi porckopás is.

Mert a legjobb gyógymód mindig a megelőzéssel kezdődik!

Azonban, ha már kialakult a kopás, akkor sincs minden veszve! A csípő porckopás gyógyítása ugyanis lehetséges!

Az alábbi ”óvintézkedések” akkor is sokat tudnak segíteni, ha már kialakult a kopás. Lassíthatják, vagy akár meg is állíthatják a további porckopást (Artrózis, porckopás kezelése).

  • Testsúly optimalizálás
  • Kiegyensúlyozott és helyes táplálkozás, ami megakadályozza az ízületi gyulladások kialakulását
  • Rendszeres torna, ami a csípő körüli ízületeket és tartóizmokat is erősíti
  • Olyan mozgásformák rendszeres gyakorlása, amik nem terhelik túl a csípőízületeket (pl.: úszás, biciklizés)
  • Ízületi porckopás elleni étrend kiegészítő fogyasztása (A térdizületi kopás gyógyszereiről a linkre kattintva olvashat bővebben.)

A fent felsorolt tanácsokat csípőízületi porckopás megelőzésének és kezelésének céljából is érdemes alkalmazni. Ha pedig már kialakult a kopás, akkor az alábbi módon tudjuk azt kezelni:

  • Fiziko- és/vagy balneoterápia
  • akupunktúra és/vagy akupresszúra
  • TENS és/vagy PEMF terápia
  • testtartást javító gyakorlatok és/vagy kiegészítők (pl.: ülőpárna, sétabot)
  • Külsőleg és/vagy belsőleg használatos fájdalomcsillapítók és gyulladáscsökkentők
  • Legrosszabb esetben csípőízületi protézis (ezt azonban tényleg csak végső esetben végezd el, ha minden óvintézkedés és kezelési megoldás ellenére sem javul a helyzet)

Hiszem, hogy csípőízületi kopásra ezek a legjobb gyógymódok!

Olvass még többet a porckopásról, és annak gyógyításáról: artrózis, porckopoás kezelése, a térdizületi kopás gyógyszerei, porckorong kopás - okai, kezelése, könyökizület fájdalom.

Az Artrózis Kezelés 5 Fő bűne

Ingyenes e-book tanulmány

A porckopással küzdők 99%-a emiatt az 5 hiba miatt nem gyógyul ki soha a betegségéből. Ha te elkerülöd ezeket a hibákat, akkor:

  • MEGSZABADULHATSZ a reggeli kínzó DERÉKMEREVSÉGTŐL
  • CSÖKKENNI FOG az ízületeidet kínzó FÁJDALOM*
  • Végérvényesen ELKERÜLHETED a PROTÉZIS MŰTÉTET
  • JAVULNI FOG az ízületeid mozgástartománya, és a RUGALMASSÁGA*

KÉREM AZ INGYENES TANULMÁNYT

artrózis kezelés

* Az eredmények egyénenként eltérőek lehetnek.