Így szabadulj meg a bokaízületi porckopás kínzó tüneteitől

Hogyan szabadulj meg a bokaízületi porckopás kínzó tüneteitől

Fáj a bokád? A panasz mögött gyakran bokaízületi porckopás áll, ami kezdetben tompa, húzó testérzettel jelentkezik, idővel pedig az éjszakai pihenést is ellehetetlenítő ízületi fájdalomig fokozódhat.

A fájdalmak helyett nem lenne jobb a változatosságot inkább a természetben tett hosszú séták és a családi kirándulások alkalmával megtapasztalni?

Megmutatom, hogyan élhetsz és mozoghatsz újra fájdalom nélkül, akkor is, ha már a bokaízületi porckopás súlyosabb tüneteit tapasztalod! Először azonban nézzük meg, mi mindent érdemes tudnod erről a betegségről.

 

Mi is az a bokaízületi porckopás?

 

A boka kapcsolja össze a lábfejet a lábszárral. Az ízületet alkotó csontvégeken porc terül el, ez gondoskodik arról, hogy súrlódásmentes legyen a csontok egymáson való elmozdulása. A porcréteg folyamatosan lebomlik és épül. Ha a lebontás fokozottabbá válik, akkor elkezdődik az ízületi porckopás.

Előrehaladott állapotban a porcszövet eltűnik, a csontvégek pedig összeérnek. Ez pedig már őrült fájdalommal jár!

 

Mik a bokaízületi porckopás tünetei?

 

A kezdeti tünetekből sokan nem csinálnak nagy ügyet, talán Te is így voltál ezzel. Ilyenkor egy kis tompa fájdalmat vagy húzó érzést tapasztalsz az ízületben, ami aztán szépen el is múlik.

Igen, csak közben a porcfelszín tovább kopik, és egyszer csak azt veszed észre, hogy merevebbé válnak az ízületeid, és mikor felállsz, nehezen tudsz elindulni. A fájdalmak pedig erősödnek, emiatt egyre kevésbé bírod a terhelést, így lemondasz inkább a hosszabb sétákról.

A bokaízületi porckopás előrehaladott állapotaiban az ízület gyakran bedagad, deformálódik, a fájdalom pedig egész odáig fokozódhat, hogy éjjel aludni sem tudsz tőle. Szerencsére az első tünetek megjelenésétől kezdve hosszú évekig tart, míg eljutsz ide, és az artrózis bármilyen súlyos tüneteit is tapasztalod jelenleg, nagyon sokat tudsz tenni azért, hogy újra könnyedén mozoghass!

 

Kiket érint a bokaízületi artrózis?

 

Nem vagy egyedül a fájdalmaiddal. A porckopás nagyon gyakori probléma, ami jellemzően 40-50 éves korban kezdődik, 70 év felett pedig a legtöbb embert érinti. Vannak olyanok is, akik már 20-30 évesen érzik az első tüneteket. A porckopás nőknél valamivel gyakoribb, mint férfiaknál.

 

Melyek a bokaízületi porckopás kialakulásának okai?

Milyen okok miatt alakul ki a bokaízületi porckopás?

 

Számos tényező hozzájárulhat a porckopás kialakulásához, ezek a leggyakoribbak:

ÉletkorIdővel az ízület és a porcfelszín elhasználódik, így az évek múlásával egyre nagyobb eséllyel alakul ki a bokaízületi porckopás.

Genetikai okok – Az orvosok sokszor nem találnak konkrét kiváltó okot, a porckopás részben a genetikán is múlik.

Túlsúly – A bokáid állás és járás közben az egész testsúlyod cipelik, így a plusz kilók nagy terhelést és megerőltetést jelentenek számukra.

Fokozott igénybevétel – Ha valaki nagyon intenzíven sportol vagy kemény fizikai munkát végez, akkor az erősen igénybe vett ízületek gyorsabban elkopnak. Ritkán akár már 25-30 éves kor körül megjelenhetnek a tünetek.

Sérülések és betegségek – A bokaízület sérüléseinek is lehet egyenes következménye a porckopás, emellett cukorbetegség és más krónikus panaszok is hozzájárulhatnak kialakulásához.

 

Mit tegyél, ha észleled magadon a bokaízületi porckopás tüneteit?

 

Legelőször is menj el egy szakorvoshoz, ugyanis a bokafájdalom mögött más betegségek is állhatnak! Az orvos feladata a pontos diagnózis felállítása, aki a fizikális vizsgálat mellett képalkotó eljárással is igyekezhet felderíteni a tüneteid mögött rejlő okokat. Leggyakrabban röntgenre küld, de ízületi ultrahangvizsgálatot vagy MRI-vizsgálatot is elrendelhet. Más betegségek kizárása miatt vérvizsgálatra is sor kerülhet.

 

Rendben, megkaptad a diagnózist, és megbizonyosodtál róla, hogy tényleg porckopás van a bokádban. Mi jön ezután?

 

Mivel legtöbben már erős fájdalommal keresik fel az orvost, ezért a doktor leggyakrabban rögtön felír valamilyen fájdalomcsillapítót. Ezek valóban segíthetnek a fájdalmaid enyhítésében, ugyanakkor a mellékhatások lehetőségével számolnod kell!

A nem szteroid gyulladáscsökkentőktől például megfájdulhat a gyomrod, és sok más gyógyszer (például vérnyomáscsökkentők és véralvadásgátlók) hatását megváltoztathatják.

Gyógytornát és egyéb fizioterápiás kezeléseket is javasolhat a szakorvos, heves fájdalom esetén pedig injekciót adhat az ízületbe, és ritkább esetben meg is operálhatnak. Az úgynevezett artroszkópiás műtét során például ’kitisztíthatják’ az ízületet, vagy akár bokaprotézis beültetése is szóba kerülhet. Ez azonban a csípőprotézis beültetéssel ellenben nagyon ritka, és nem is mindenki alkalmas egy ilyen beavatkozásra. Arról még nem is beszéltünk, hogy minden műtétnek vannak bizonyos kockázatai, elég csak a fertőzésveszélyre gondolni.

Továbbá számtalan porcregeneráló készítmény is kapható a piacon. Ha artrózisban szenvedsz, könnyen belefuthatsz valamelyikbe. Ezek általában MSM-et (metil-szulfonil metán), glükozamint, zöldkagyló kivonatot, kurkumát, illetve kollagént tartalmaznak. Ám jó, ha tudod, hogy nem igazán hatásosak porckopás esetén, vagy nem abban a formában, ahogy ezek az étrend kiegészítők tartalmazzák őket!

Ha hatásosak lennének, nem lenne annyi ember, aki hosszú hónapokon vagy éveken át küszködik a bokafájdalommal, és valószínűleg akkor Te sem olvasnád ezt az írást.

Mit tegyél, ha a kezelések nem hozzák meg a kívánt eredményt? Hogyan mondhatsz búcsút végre a kínzó fájdalomnak, az ízületi merevségnek és a mozgási nehézségeknek?

 

Úgy gondolom, hogy az alábbi gyógymód a leghatékonyabb bokaízületi porckopás esetén:

 

1. Rendszeresen mozgasd át az ízületet!

Ha a fájdalom miatt semmit sem sportolsz, azzal egy ördögi kör veszi kezdetét. A mozdulatlanságban az ízületi folyadék nem tudja eljuttatni a szükséges tápanyagokat az ízületbe és a porcokhoz, ettől még merevebbé, fájdalmasabbá válhat a bokád. Természetesen fájó bokával nem szabad intenzíven edzeni, de a kíméletes mozgás segíthet enyhíteni a fájdalmakat. Nagyon jó például, ha rendszeresen gyakorlod otthon azokat a mozdulatokat, amiket a gyógytornászod mutatott. A séta és az úszás is kíméletes, mégis hatékony mozgásformát jelentenek ízületeid számára.

A bokaízületi porckopás kínzó tüneteitől testsúly optimalizálással is megszabadulhaszt.

2. Ha van túlsúlyod, add le a felesleget!

Minden egyes lépésednél a testsúlyod egy-másfélszerese nehezedik a talpadra! Már 5-10 kg túlsúly is jelentősen megnöveli az ízületi kopás kialakulásának esélyét. Ha leadod a plusz kilókat, megkíméled a bokád (és nem mellesleg a többi ízületed is) az extra terheléstől. Ennek hatására lelassulhat a porckopás folyamata és csökkenhet a fájdalom.

A drasztikus diétának könnyen visszahízás lesz az eredménye, inkább a lassabb fogyás legyen a célod, heti 0,5-1 kg súlyvesztés az optimális. Ehhez elég lehet, ha napi 4-500 kalóriával kevesebb ételt fogyasztasz, és heti 3-4 alkalommal mozogsz egy kicsit.

3. Járj kezelésekre!

Sokféle módszer létezik, amelyek enyhíthetnek az ízületi fájdalmaidon. Érdemes élni a fizioterápia hagyományos eszközeivel. Ilyen például a masszázs, ami az ízületi problémákhoz kapcsolódó izomfeszülések oldásával segít csillapítani a fájdalmat. A fizioterápia eszközei közé tartozik még a hidroterápia, a manuálterápia, a termoterápia, az elektroterápia és a fototerápia is.

A fentiek mellett olyan alternatív kezeléseket is bevethetsz a gyógyulásod érdekében, mint amilyen a kinezió tapasz, az akupunktúra vagy az akupresszúra.

4. Lazíts!

Kutatások megállapították, hogy a negatív stressz tartós izomfeszülést okoz, és súlyosbíthatja a krónikus fájdalmakat. Ha megtanulsz relaxálni, akkor izmaid ellazulnak, javul a vérkeringés és csökkenhetnek az ízületi fájdalmak. Megtanulhatod az autogén tréning nevű relaxációs technikát, de akár azáltal is ellazulhatsz, ha több időt töltesz a hobbiddal, legyen az akár kézműveskedés, olvasás vagy kertészkedés.

5. Kezdj el használni egy olyan minőségi étrend kiegészítőt, ami valóban használ!

A legtöbb porcregeneráló készítmény közül nagyon sok nem, vagy alig-alig használ. KATTINTS IDE, és tudd meg, mi a gond az ezekben a készítményekben található hatóanyagokkal, és milyen étrend kiegészítőt válassz, ha szeretnéd végre magad mögött hagyni a bokaízületi porckopás fájdalmas tüneteit!

Éld át újra a fájdalommentesség és a könnyed mozgás örömét!

Hogyan gyógyulj ki a porckopásból?

artroflex plus ingyenes videó
Szeretnéd tudni, hogyan gyógyulhatsz ki a porckopásból, és szabadulhatsz meg a fájdalmaktól, kevesebb mint 47 nap alatt?


Az Artrózis Kezelés 5 Fő bűne

Ingyenes e-book tanulmány

A porckopással küzdők 99%-a emiatt az 5 hiba miatt nem gyógyul ki soha a betegségéből. Ha te elkerülöd ezeket a hibákat, akkor:

  • MEGSZABADULHATSZ a reggeli kínzó DERÉKMEREVSÉGTŐL
  • CSÖKKENNI FOG az ízületeidet kínzó FÁJDALOM*
  • Végérvényesen ELKERÜLHETED a PROTÉZIS MŰTÉTET
  • JAVULNI FOG az ízületeid mozgástartománya, és a RUGALMASSÁGA*

KÉREM AZ INGYENES TANULMÁNYT

artrózis kezelés

* Az eredmények egyénenként eltérőek lehetnek.