Így hat a vegán diéta az ízületi gyulladásra és fájdalomra

gyumolcs-zoldségkosár

Te tudod, hogy hat a vegán diéta az ízületi gyulladásra és fájdalomra? És azt tudod, hogy eredetileg a vegetáriánus és a vegán étkezés ugyanazt jelentette, és csak napjainkban van némi eltérés a két fogalom között?

A hétköznapi értelmében a vegetáriánus étkezés azt jelenti, hogy nem fogyasztunk húst. Ez a legelterjedtebb fajtája a vegetáriánus létnek. Azonban szigorúbb értelmében a vegetáriánusok egyéb állati eredetű ételt sem fogyasztanak. Így tojást és más állati eredetű tejterméket sem. Na de ez a köznyelvben már azt jelenti, hogy valaki vegán.

Valójában háromféle vegetáriánus étrend létezik:

  1. Ovo-lakto-vegetáriánus: csak húst nem fogyaszt, de tojást és tejterméket igen
  2. Laktovegetáriánus: se húst, se tojást nem fogyaszt, de tejterméket igen
  3. Szigorú vegetáriánus tulajdonképpen vegán: csak növényi eredetű ételeket fogyaszt és kerül minden más ételt, ami állati eredetű (hús, tojás, tejtermék)

Bevallom, mindezt én is csak azért tudom, mert egy régi barátnőm vegán lett. És az elmondása szerint, amióta így étkezik, azóta alig-alig és csupán nagyon ritkán fájnak az ízületei.

Ettől a hírtől kíváncsivá váltam, és úgy döntöttem, hogy alaposan utána olvasok orvosi kiadványokban, illetve kutatásokban annak, hogy milyen hatásai vannak a vegán diétának az ízületi gyulladásra és fájdalomra.

 

Meglepő következtetésre jutottam!

 

A vegetáriánus és vegán étrendet követők között valószínűsíthetőleg alacsonyabb százalékban fordul elő artrózisos, azaz ízületi porckopásos, illetve arthritiszes (reumás) megbetegedés. Arról nem is beszélve, hogy ha már kialakult ez a betegség, akkor sokkal jobban kordában lehet tartani vagy akár vissza is fordítani ilyen étkezés mellett.

 

Milyen hatása van a vegán étkezésnek az ízületi gyulladásra és fájdalomra?

 

Egy az 1989-ben készült felmérésben több, mint ezer ember vett részt. Eredményül arra a következtetésre jutottak, hogy a vörös hús, cukor, zsírok egy része, só, koffein és némely sötétebb színű zöldségek (pl.: padlizsán) fokozzák/fokozhatják a már kialakult ízületi gyulladást. Azonban mihelyt kikerülnek az étrendből ezek az ételek, úgy javul a beteg ízületi egészségének állapota.

Azonban ami a legmeglepőbb volt, az az, hogy kutatási eredmények szerint a tejtermékek is a ”főbűnösök” közé tartoznak. Ugyanis a tejben rejlő protein felerősítheti az ízületi gyulladást. Egy viszonylag friss tanulmány szerint, úgy tűnik, hogy ez a feltételezés teljes mértékben helytálló. A Complementary Therapies in Medicine 2015-ben publikált egy tanulmányt, amiben egy 600 résztvevővel készült kísérlet eredményét mutatták be. A résztvevők vegán diétát követettek három héten keresztül. Ezalatt az idő alatt, az úgy nevezett C-reaktív protein jelentősen csökkent a résztvevők szervezetében. Ez a protein kulcsfontosságú szerepet játszik az akut és krónikus gyulladások megjelenésében.

 

Mindenképpen ajánlott kiiktatni az életedből az állati eredetű tejtermékeket!

 

Ez ma már közel sem olyan nehéz, mint ahogy azt elsőre képzelnéd. Az állati eredetű tejet egyszerűen le tudod cserélni növényi alapú tejre. Jómagam már kipróbáltam a mandulatejet, kókusztejet, mogyorótejet, rizstejet és a zabtejet is. Persze eleinte furcsa lehet az ízük, azonban hamar meg lehet szokni őket. Külön kiemelném azt a tényt is, hogy ezen növényi tejek egy részébe további B12 valamint D-vitamint is kerül. És ahogy azt bizonyára Te is tudod, ha ezekből a vitaminokból hiány lép fel a szervezetben, akkor megnő az artrózis kialakulásának az esélye is. Illetve, ha már kialakult porckopástól szenvedsz, akkor ezen vitaminok hiánya tovább fokozhatja a kopást, és a velejáró összes kellemetlenséget, mint amilyen az ízületi fájdalom is.

 

Így hat a vegán diéta ízületi gyulladásra és fájdalomra

 

A vegán étkezés hozzájárul az ízületi gyulladás és fájdalom csökkentéséhez

 

Egy másik tanulmány szerint, azok a résztvevők, akik három és fél hónapig követték a vegán étkezési diétát, jelentős javulásról számoltak be. Az ízületi fájdalom, a duzzanat és ízületi érzékenység is mind csökkent. Továbbá a reggeli ízületi merevség, valamint a fogásuk erőssége is jelentősen javult azon résztvevőkéhez képest, akik a ”hagyományos” étrenden voltak.

Azonban, ha csak arra gondolunk, hogy a vegetáriánus vagy vegán étrendet követők között hány túlsúlyos embert láttunk (egyet sem láttam még), már akkor is beláthatjuk mindketten, hogy ez az étkezési szokás előnyös lehet artrózis esetén. Hiszen, ha nincs rajtunk súlyfelesleg, akkor az ízületeinket sem terheljük annyira. Tudod például, hogy egyes kutatások szerint már 5 kg súlyfelesleg is 36%-kal növeli a térdízületi porckopás kialakulásának az esélyét?

 

Óvatosan a vegán étkezéssel!

 

Szeretném, ha tisztáznánk valamit: nem ajánlom, hogy ezt a cikket olvasva azonnal és főként nem, hogy teljesen hagyd el a hús, illetve az állati eredetű termékek fogyasztását! Ennek oka az, hogy amennyiben valaki ész nélkül kezdi el követni a vegán étrendet az ízületi gyulladása és fájdalma miatt, vagy egészen más indíttatásból, akkor bizony előfordulhat, hogy vitamin, aminosav vagy más ásványi anyag hiányát idézi elő önmagában. Ami aztán más megbetegedésekhez is vezethet.

Sajnos meglehetősen gyakori a vegetáriánusok/vegánok körében a B12, a D-vitamin, a kalcium valamint egyéb esszenciális zsírsavak hiánya. Legalábbis ez szerepel egy, az American Journal of Clinical Nutrition 2014-ben publikált tanulmányában.

Tehát ha kipróbálnád a vegán étrendet, akkor mindenképpen kérd ki táplálkozási tanácsadó (dietetikus szakember) és/vagy a kezelőorvosod véleményét!

Ha számodra nehézséget jelent lemondani a húsról és/vagy egyéb állati eredetű termékről, akkor sem kell elkeseredned!

Ugyanis nem kell teljes mértékben lemondanod ezekről az ételekről! Nem szükséges vegán diétán élned ahhoz, hogy csökkenjen az ízületi gyulladásod és fájdalmad. Nyugodtan maradsz a hagyományos étrendnél, és mindent fogyaszthatsz, amit eddig is ettél. A kulcs a mértékletességben van!

Arra ügyelj, hogy lehetőség szerint ritkábban és kevesebbet fogyassz húsokból (főleg vörös húsokból), tojásból, valamint más állati eredetű ételekből (tejtermék), mint azt alapvetően eddig tetted. És igen ajánlott több zöldség, gyümölcs, diófélék és magok fogyasztása is. Ugyanis ezek bővelkednek antioxidánsokban, flavonoidokban, illetve karotinoidokban, amik hozzájárulnak a gyulladáscsökkentéshez és védik a szöveteket a károsodásoktól.

Ugyanakkor arról sem szabad megfeledkezned, hogy nem elég pusztán az étkezésre hagyatkozni. Noha kiegyensúlyozott és helyes táplálkozással kedvezően lehet befolyásolni az ízületi porckopást, illetve a tüneteit (ízületi gyulladás, fájdalom, merevség, duzzanat stb.) azonban önmagában ettől még nem történik gyors javulás az állapotodban. Annál többre van szükség!

Tudomásul kell venni például azt, hogy sajnos többségünk egyszerűen képtelen pusztán étkezés révén optimális mennyiségben hozzájutni vitaminokhoz, ásványi anyagokhoz és egyéb tápanyagokhoz, amelyekre nem mellesleg nagy szükségünk van. Éppen ezért, JAMA (Journal of American Medical Association azt javasolja, hogy fogyasszunk táplálék kiegészítőket. Ebbe a családba tartoznak a multivitaminok, de a porcerősítő készítmények is!

Tehát mindamellett, hogy oda kell figyelned a helyes táplálkozásra, ami lehet vegán diéta is az ízületi gyulladás és fájdalom kezelésének céljából, az is javasolt, hogy fogyassz hatékony porcerősítő készítményt! Erre lehet egy kiváló megoldás az Artroflex Plus, ami bővelkedik az ízületek és porcok számára nélkülözhetetlen II-es típusú kollagén peptidben. És ami emellett C-vitamint és kurkumin kivonatot is tartalmaz, amelyek elismert gyulladáscsökkentő hatóanyagok.

Ízületi fájdalmaktól mentes napokat kívánok és találkozunk jövő héten ugyanitt, ugyanekkor!

Hogyan gyógyulj ki a porckopásból?

artroflex plus ingyenes videó
Szeretnéd tudni, hogyan gyógyulhatsz ki a porckopásból, és szabadulhatsz meg a fájdalmaktól, kevesebb mint 47 nap alatt?
Artroflex Plus

Sose maradj le a legfrissebb blog bejegyzéseinkről! Engedélyezd az Artroflex Plus értesítőjét, és elsőkként értesülsz a legújabb híreinkről!

IGEN, Kérem az értesítőt!

* Az értesítőre való felíratkozáshoz nem kell megadni semilyen adatodat, csak kattints az "IGEN, Kérem az értesítőt!" gombra. Feliratkozásod az Adatkezelési Tájékoztató-ban foglaltaknak megfeleően kezeljük.



Az Artrózis Kezelés 5 Fő bűne

Ingyenes e-book tanulmány

A porckopással küzdők 99%-a emiatt az 5 hiba miatt nem gyógyul ki soha a betegségéből. Ha te elkerülöd ezeket a hibákat, akkor:

  • MEGSZABADULHATSZ a reggeli kínzó DERÉKMEREVSÉGTŐL
  • CSÖKKENNI FOG az ízületeidet kínzó FÁJDALOM*
  • Végérvényesen ELKERÜLHETED a PROTÉZIS MŰTÉTET
  • JAVULNI FOG az ízületeid mozgástartománya, és a RUGALMASSÁGA*

KÉREM AZ INGYENES TANULMÁNYT

artrózis kezelés

* Az eredmények egyénenként eltérőek lehetnek.