Az ülő életmód az ízületi porcok legnagyobb ellensége: így tehetsz ellene!

Az ülő életmód az ízületi porcok legnagyobb ellensége: így tehetsz ellene!

 

Azzal szinte mindenki tisztában van, hogy az ülő életmód nincs túl jó hatással az ízületeinkre. Ez nem csoda, hiszen az ülés közben felvett testtartás semmiképpen sem mondható természetesnek. Az ember eredendően a rendszeres mozgásra, pihenés közben pedig a fekvésre lett kitalálva. Ennek ellenére a legtöbb ember a munkájából adódóan ülő helyzetben tölti a mindennapjait. Nem is meglepő a tény, hogy évről évre egyre többen szenvednek az ízületi porckopástól. Pedig egy kis odafigyeléssel olyan munkakörülményeket is ki tudunk alakítani, amivel megvédhetjük az ízületi porcokat a károsodástól. Legyen szó akár irodai, akár otthoni munkáról!

 

De miért is olyan káros az ülő életmód az ízületi porcok szempontjából?

 

Az egész napos számítógép fölé görnyedés leginkább a csigolya közti porcokat károsítja. Ami egyáltalán nem játék, hiszen a porckorongok kopásától egyenes út vezet a nagyon fájdalmas porckorongsérvig!

Alapvetően az ülés a fokozott nyomás miatt körülbelül 50%-al jobban terheli a gerincünket, mint az egyenes testtartással végzett állás. Amennyiben ráadásul ülés közben görnyedt testtartartást veszünk fel, abban az esetben a terhelés mértéke közel 3x-os is lehet az álláshoz képest! Ami a legjobb a hátunknak, az egyértelműen a fekvés, különösen a háton történő fekvés. Közben ugyanis negyed annyira terheljük csak a csigolya közti porcokat, mintha állnánk. Az üléshez viszonyítva pedig nincs kétség, hogy mennyivel jobbat tesz.

Ezért kifejezetten veszélyes, amikor az ember a munkaidejében 8-10 órát üléssel tölt, majd pihenésképpen átül a fotelba a televízió elé. Így tulajdonképpen a 8 órás alvást leszámítva majdnem egész nap 2-300%-osan igénybe vannak véve az ízületi porcok.

Ám az ülő életmódnak nemcsak a csigolyaközti porcok látják kárát, hanem más ízületek is. Ülés közben hatalmas tehernek vannak kitéve például a csípőízületi porcok. Különösen abban az esetben, ha mindezt ferdén tesszük. Ami egyáltalán nem ritka! Sokan gyakran észre sem veszik, hogy szinte egész nap keresztbe tett lábbakkal dolgoznak.

De az egész napos ülés jelentősen megterheli a vállízületet is!

Nem beszélve arról, hogy ülő életmód mellett jóval kevesebb idő jut a testmozgásra, ami miatt az izmok sem tudják segíteni az ízületek munkáját, hogy levegyék a terhet a porcok válláról.

Tehát mindenképpen törekedni kell arra, hogy lehetőleg az ízületeink számára a legoptimálisabb munkakörülményeket teremtsük meg. Szerencsére egy kis odafigyeléssel ez kivitelezhető!

Most hoztam 3 módszert, amivel megelőzheted az ülő életmód miatt gyakran kialakuló ízületi porckopást!

 

A mozágszegény ülő életmód hosszú távon porckopáshoz vezet!

 

3 jól bevált módszer az ízületbarát munkakörülményekért

 

1.Ülj helyesen!

Ugyan az ülő életmód sehogy sem a legegészségesebb, azért lehet ízületbarát módon csinálni!

Az első és legfontosabb dolog, hogy egyenesen ülj, a tartásod ne ferdüljön el se jobbra, se balra. Felejtsd el a keresztbe tett lábtartást, mert ezzel a nők körében különösen népszerű üléssel az egész tartás elferdül, így az egyik oldali váll-, illetve csípőízületre és a csigolyaközti porcok egyik felére is nagyobb teher helyeződik. Emiatt az érintett oldalon a porcok anyaga is hamarabb indul kopásnak!

Mindig helyezkedj el a széked közepén, a monitort és a billentyűzetet pedig igazítsd úgy az asztalon, hogy biztosan egyenesen előre nézz.

Fontos figyelni arra is, hogy a széked olyan magas legyen, hogy mindkét talpad leérjen a talajra úgy, hogy jelentős súlyt tudj ráhelyezni. Ha a talpaid teljes súllyal a talajon vannak, azzal már jelentős tehertől tudod megszabadítani a csigolyáidat és a csípődet. Emellett lényeges, hogy a derekad legyen megtámasztva. Ehhez egy olyan székre van szükséged, aminek a derék irányába kidomborodó része is van. Ha nincsen ilyened, akkor pár ezer forintért be tudsz szerezni egy székre húzható deréktámaszt.

Az asztal magassága sem mindegy! Olyan magasnak kell lennie, hogy a monitor nézéséhez ne kelljen se felfele, se lefele emelni a fejed. A fejed tartása fogja meghatározni az egész gerinced helyzetétét, tehát roppant fontos, hogy egyenesen előre tekints.

 

Az ülő életmódtól egyenes út vezet a porckopásig, előzd meg a bajt!

 

2.Dolgozz állva!

Ma már egyre inkább kezd elterjedni az úgynevezett álló munkaasztal. Pontosan az ülő életmódból eredő káros hatások kivédése céljából. Ne aggódj, nem arról van szó, hogy egész nap állva kellene dolgoznod. Ha van arra lehetőséged, hogy az ülést és az állást időnként váltakoztasd, már sokat tehetsz az ízületi porcok megóvásáért.

Természetesen az álló asztalnál is ugyanúgy lényeges figyelni arra, hogy egyenesen nézz előre és ne kelljen lefele görnyedned. Fontos az is, hogy tartsd meg a derekadat, különben állás közben is túlterhelheted. Ehhez enyhén be kell feszítened a has-, illetve a farizmokat. A lábaidat pedig tartsd vállszéles terpeszben!

 

Ülő munka esetén, legalább óránként állj fel és mozgasd át magad!

 

3.Mozogj óránként!

Amivel a legtöbbet tehetsz a porckopás ellen, az az ülő munka közben végzett rendszeres mozgás. Aranyszabály, hogy legalább óránként mozgasd át magad! Állj fel az asztaltól, sétálj kicsit, nyújtózkodj a magasba. Ha van rá lehetőséged, akkor végezz egy pár lábemelést.

Van egy gyakorlat, ami a tartás helyreállítását és a vállízületeket óvja. És ülés közben is tudod végezni! Ezt akár 10 percenként is megcsinálhatod, amikor éppen nem gépelsz vagy használod az egeret. Ülj egyenesen, húzd ki magad, húzd egy kissé hátra vállaidat, húzd fel őket a füled irányába, tartsd meg a helyzetet 2 másodpercig, majd engedd vissza.

A munka közben végzett rendszeres mozgás nemcsak a bemerevedett izmokat és az ízületeket lazítja el, hanem ellátja a porcokat is tápanyagokkal. Mozgás hatására ugyanis ízületi folyadékhoz jutnak, ami tele van számukra értékes anyagokkal. Így a porcok folyamatosan tudnak épülni, ellensúlyozva ezzel az ülő életmód miatti intenzív terhelést.

Természetesen az a legjobb, ha nemcsak munka közben, hanem utána a szabadidődben is mozogsz, esetleg sportolsz valamit. Mindenképpen fontos lenne, hogy a nap további részét ne üléssel töltsd! Válassz magadnak egy olyan mozgásformát, ami nemcsak ízületbarát, hanem számodra is élvezetet nyújt.

Az ülő életmód mellett a rendszeres mozgáson túl a porcerősítés is fontos. Ehhez be kell juttatnod a szervezetedbe a porcok számára szükséges tápanyagokat, amit a legegyszerűbben étrend-kiegészítő formájában tehetsz meg. Jó szívvel ajánlom az Artroflex Plus porcerősítőt!

Tudj meg többet az Artroflex Plus-ról és kattints ide!

Ízületi fájdalomtól mentes szép napot kívánok!

Hogyan gyógyulj ki a porckopásból?

artroflex plus ingyenes videó
Szeretnéd tudni, hogyan gyógyulhatsz ki a porckopásból, és szabadulhatsz meg a fájdalmaktól, kevesebb mint 47 nap alatt?
Artroflex Plus

Sose maradj le a legfrissebb blog bejegyzéseinkről! Engedélyezd az Artroflex Plus értesítőjét, és elsőkként értesülsz a legújabb híreinkről!

IGEN, Kérem az értesítőt!

* Az értesítőre való felíratkozáshoz nem kell megadni semilyen adatodat, csak kattints az "IGEN, Kérem az értesítőt!" gombra. Feliratkozásod az Adatkezelési Tájékoztató-ban foglaltaknak megfeleően kezeljük.

Hogyan szabadulhatsz meg az ízületi fájdalmaktól?

- gyógyulást segítő, új videó -

artroflex plus video

Nézd meg ezt az INGYENES videót és gyógyulj ki a porckopásból!


Ajándék

Útmutató a fájdalommentes ízületekhez

artrozis kezeles

Hogyan szabadulhatsz meg az ízületi fájdalmaktól?

- gyógyulást segítő, új videó -

artroflex plus ingyenes video

Nézd meg ezt az INGYENES videót és gyógyulj ki a porckopásból!

Kérdéseid a porckopásról, amikre nem kaptál választ

Ingyenes e-book tanulmány

Hiteles és érthető válaszok Dr. Kiss Zsolttól

  • MEGSZABADULHATSZ a reggeli kínzó DERÉKMEREVSÉGTŐL
  • CSÖKKENNI FOG az ízületeidet kínzó FÁJDALOM*
  • Végérvényesen ELKERÜLHETED a PROTÉZIS MŰTÉTET
  • JAVULNI FOG az ízületeid mozgástartománya, és a RUGALMASSÁGA*

KÉREM AZ INGYENES TANULMÁNYT

artrózis kezelés

* Az eredmények egyénenként eltérőek lehetnek.