7 tényező, ami hajlamosít az ízületi porckopásra

7 tényező, ami hajlamosít az ízületi porckopásra

 

Azt már korábbi cikkeimből alaposan megismerhetted, hogy az ízületi porckopás alapvetően egy degeneratív folyamat. Ami azt jelenti, hogy a csontjaink találkozásánál a porcaink az idő előrehaladtával, illetve bizonyos életmódbeli tényezők, mint a rossz testtartás vagy táplálkozás, egyes sérülések, a fokozott terhelés vagy a mozgás hiányának a hatására kopásnak indulnak. Először a porc elvékonyodik, aztán a sima felszíne berepedezik, majd, ha az ember nem tesz időben ellene, teljesen fel is szívódik. Ez pedig a csontfelszínek egymáson való elmozdulását és dörzsölődését okozza, amely bizony igen fájdalmas jelenség. Ha már Nálad is megjelent az ízületi porckopás, vagy van a környezetedben olyan, aki ezekkel a fájdalmakkal küzd, akkor biztosan Te is megtapasztaltad.

De jön a kérdés: vajon ezt a folyamatot felgyorsíthatja az életmódon túl más tényező is? Örökletes vajon az ízületi porckopás? Nagyobb rizikónak vagy kitéve, ha a családodban volt, vagy jelenleg is van artrózissal küzdő? Illetve melyek azok a betegségek, amelyek tovább hajlamosítanak a betegségre?

Egyre több kutatás bizonyítja, hogy bizony vannak olyan hajlamosító tényezők a porckopás kialakulásában, amelyeket sajnos nem mindig tudunk befolyásolni.

Azonban mégis úgy gondolom, hogy jó tisztában lenni ezekkel a tényezőkkel. Amennyiben pedig nálad is fennáll valamelyik, akkor még fokozottabban odafigyelni az életmódra.

Így, még ha hajlamos is vagy az ízületi porckopásra, akkor is jelentősen le tudod csökkenteni a porckopás kialakulásának vagy további fokozódásának a kockázatát. Sőt! Úgy gondolom, ha változtatsz az életmódodon, azzal sokkal előrébb vagy, mint azok, akik ugyan nem rendelkeznek hajlamosító tényezőkkel, de az életvitelükkel folyamatos stressznek teszik ki a porcaikat.

Lássuk, melyek ezek az ízületi porckopásra hajlamosító tényezők és mit tehetsz ellenük!

 

Ízületi porckopásra hajlamosító tényezők:

 

1. Genetikai öröklődés

Sajnos a feltevés jogos, a genetikai vizsgálatok valóban azt bizonyítják, hogy az ízületi porckopás genetikailag képes öröklődni bizonyos molekuláris mechanizmusok által, amelyek fokozzák a porcleépülés folyamatát.

Így, amennyiben a családodban van, vagy volt olyan, aki ízületi porckopással küzdött, bizony nagyobb az esélye annak, hogy a Te esetedben is hamarabb alakuljon ki a betegség.

Ne aggódj, rendszeres testmozgással, helyes táplálkozással és időben elkezdett porcerősítéssel lecsökkentheted ezt a kockázatot.

 

2. Női nem

Ha a szebbik nem táborát gyarapítod, azzal sajnos már önmagában is nagyobb esélyed van a porckopás kialakulására, mint a férfiaknak.

Ennek egyik oka az anatómia különbségekben rejlik. Hiszen nőként sokkal vékonyabb testalkattal rendelkezel, mint a férfiak. A keskenyebb csontok pedig sérülékenyebbek, ezáltal több mechanikai stressz érheti a porcokat, amely olyan enzimek felszabadulását okozza, ami fokozza az ízületi porckopást.

Azonban a női nem hajlamosításának nemcsak testalkati, hanem hormonális okai is vannak. Ugyanis a menopauzával lecsökken az ösztrogén szintje, ami egyfajta védőhormon a nők életében. Ennek csökkenésével sajnos nő a csontritkulás és a porckopás esélye is.

Azonban nem kell elkeseredned! Sok mindent tehetsz ellenük. Egyrészről a törékenyebb testalkatod miatt több sportolásra lesz szükséged, amivel izmot építhetsz a csontjaid és a porcaid köré. Ezzel jelentős terhet tudsz levenni a porcok válláról és a sérülések esélyét is lecsökkentheted.

Megfelelő táplálkozással, porcerősítővel, a kalcium és a D-vitamin kiegészítésével pedig kellő tápanyagot tudsz biztosítani a csontok és a porcok számára, hogy a lebontás folyamatát a szervezeted a felépítéssel ellensúlyozni tudja.

 

A nőknél nagyobb eséllyel alakul ki porckopás.

 

3. Rheumatoid arthritis

Bár az ízületi porckopás egy degeneratív betegség, a rheumatoid arthritis pedig egy autoimmun folyamat, mégis összefügg a kettő.

A rheumatoid arthritis megint csak egy olyan betegség, amire a nők hajlamosabbak. A betegség során az immunrendszer megtámadja a test saját szöveteit, ideértve az ízületi tok kötőszövetét is, amely gyulladásba kerül. Ez már önmagában egy hatalmas stressz az ízületek számára, ráadásul a kötőszövetes tok nem tudja támogatni az ízületi porcok munkáját. Emiatt, amennyiben rheumatoid arthritissel küzdesz, illetve nemednél fogva vagy genetikailag hajlamosabb rá, sajnos a porckopás is hamarabb megjelenhet nálad. Ezért érdemes időben elkezdened a porcerősítést!

 

4. Pajzsmirigybetegség

A pajzsmirigy betegségeinek a hátterében az esetek többségében a rheumatoid arthritishez hasonlóan autoimmun folyamat áll, amely az ízületek szerkezetét szintén károsíthatja.

Az ízületek szempontjából a legnagyobb problémát a pajzsmirigy alulműködése okozza, ugyanis mellette gyakori az ízületi folyadék termelődésének a csökkenése. Ennek a folyadéknak pedig hatalmas szerepe van a porcok védelmében! Ugyanis általa könnyebben tudnak elcsúszni egymáson a porcok mozgás során, így azok nehezebben kopnak el. Ráadásul az ízületi folyadék tudja ellátni tápanyagokkal is a porcokat, amire hatalmas szükséged van, pláne akkor, ha hajlamos vagy az ízületi porckopásra.

Szerencsére az ízületi folyadék termelődésébe és a porcok tápanyagokkal való ellátásba Te is besegíthetsz. Ehhez érdemes választanod magadnak egy ízületbarát sportot, amely fokozza az ízületi folyadék termelődését, mellette pedig porcerősítőt szedned, hogy kellő tápanyag jusson a porcadihoz. Ezáltal lassíthatod a porckopás folyamatát még pajzsmirigy betegség esetén is!

 

5. Köszvény

A köszvény kivételesen nem a nőknél, hanem a férfiaknál gyakoribb. De sajnos a menopauzát követően a nők is igen hajlamosak rá.

A köszvény jellegzetes ízületi gyulladást okoz, amely rohamokban fájdalommal, duzzanattal és pirosodással is jár. Hátterében a vér emelkedett húgysavszintje áll, amely képes kristályok formájában kicsapódni az ízületekben. Ez pedig sajnos hosszú távon szintén hatalmas stresszel jár, így hamarabb megindul az ízületi porckopás is.

Szintén növeli a köszvény kockázatát, ha a családodban másnak is volt már ilyen megbetegedése.

Azonban, ha időben fellépsz a köszvény ellen, akkor nem kell tőle félned! Ehhez le kell csökkentened a húsok mennyiségét, a cukros ételeket és az alkoholt, helyette pedig sok vizet innod, zöldséget és gyümölcsöt enned, a porcaidat pedig minőségi porcerősítővel megtámogatnod.

 

Helyes táplálkozással lassítható a porckopás.

 

6. Cukorbetegség

Sajnos az ízületeink hatalmas ellensége a cukor, akármennyire is szeretjük. És nincsen ez másképp a cukorbetegséggel sem. A kettő pedig sajnos összefügg, ugyanis tudományosan bizonyított, hogy akinek II-es típusú cukorbetegsége van, annak sokkal nagyobb eséllyel lesz ízületi porckopása is.

Nem beszélve arról, hogy mind az I-es, mind a II-es típusú cukorbetegség nagyon sokszor jár keringési zavarokkal, ami rontja a porcok közti folyadék termelődését és csökkenti az abba jutott tápanyagok mennyiségét.

Éppen ezért, amennyiben cukorbetegséggel küzdesz, fokozottan védened kell a porcaidat rendszeres sportolással, megfelelő táplálkozással és porcerősítővel.

 

7. Fejlődési rendellenességek

Vannak bizonyos veleszületett fejlődési rendellenességek, amelyek sajnos szintén hajlamosítanak a porckopás kialakulására, ugyanis elváltozásokat okoznak az ízületekben. Ilyen például a kóros ízületi lazaság, a X-térd, a csípőficam, az alsó végtagok eltérő hosszúsága vagy az O-láb. Ezek az eltérések kisebb vagy nagyobb mértékben egyenetlenné teszik az ízületi felszíneket, illetve bizonyos porcok fokozott terhelést kapnak. Emiatt pedig jóval hamarabb alakulhat ki az ízületi porckopás is.

Azonban ma már rendszeres gyógytornával sokat lehet javítani ezeken az eltéréseken. Persze teljesen sosem lesz tökéletes, éppen ezért a porcok védelmére kell fokozott hangsúlyt fektetned porcerősítő szedésével.

 

Egyik pontban sem ismertél magadra?

Akkor bizony szerencsésnek mondhatod magadat! Azonban ne feledkezz meg arról sem, hogy az idős életkor már önmagában hajlamosít az ízületi porckopás kialakulására. Éppen ezért, ha egyéb hajlamosító tényeződ nincs is, akkor sem szabad hátradőlnöd. Ugyan előnyből indulsz, de a betegségek sajnos nem olyan kiszámíthatók. Bárkinél bármelyik megjelenhet. Ezért meg kell tennünk mindent, amit az életmóddal lehet. Sportolj rendszeresen, táplálkozz egészségesen és védd a porcaidat minőségi porcerősítővel!

Ízületi porckopástól mentes szép napot kívánok!

Hogyan gyógyulj ki a porckopásból?

artroflex plus ingyenes videó
Szeretnéd tudni, hogyan gyógyulhatsz ki a porckopásból, és szabadulhatsz meg a fájdalmaktól, kevesebb mint 47 nap alatt?
Artroflex Plus

Sose maradj le a legfrissebb blog bejegyzéseinkről! Engedélyezd az Artroflex Plus értesítőjét, és elsőkként értesülsz a legújabb híreinkről!

IGEN, Kérem az értesítőt!

* Az értesítőre való felíratkozáshoz nem kell megadni semilyen adatodat, csak kattints az "IGEN, Kérem az értesítőt!" gombra. Feliratkozásod az Adatkezelési Tájékoztató-ban foglaltaknak megfeleően kezeljük.

Hogyan szabadulhatsz meg az ízületi fájdalmaktól?

- gyógyulást segítő, új videó -

artroflex plus video

Nézd meg ezt az INGYENES videót és gyógyulj ki a porckopásból!


Ajándék

Útmutató a fájdalommentes ízületekhez

artrozis kezeles

Hogyan szabadulhatsz meg az ízületi fájdalmaktól?

- gyógyulást segítő, új videó -

artroflex plus ingyenes video

Nézd meg ezt az INGYENES videót és gyógyulj ki a porckopásból!

Kérdéseid a porckopásról, amikre nem kaptál választ

Ingyenes e-book tanulmány

Hiteles és érthető válaszok Dr. Kiss Zsolttól

  • MEGSZABADULHATSZ a reggeli kínzó DERÉKMEREVSÉGTŐL
  • CSÖKKENNI FOG az ízületeidet kínzó FÁJDALOM*
  • Végérvényesen ELKERÜLHETED a PROTÉZIS MŰTÉTET
  • JAVULNI FOG az ízületeid mozgástartománya, és a RUGALMASSÁGA*

KÉREM AZ INGYENES TANULMÁNYT

artrózis kezelés

* Az eredmények egyénenként eltérőek lehetnek.