Tudtad, hogy a glutén árthat az ízületeidnek?

Email

Bizonyára tisztában vagy vele, hogy az ízületi porckopás táplálkozással befolyásolható. Az ediggi cikkeinkben mindig a cukor fogyasztásra hívtuk fel a figyelmet. Azonban nem csak a cukor tudja kedvezőtlenül befolyásolni az artrózist, de a glutén is (régies nevén sikér).

A glutén nem más, mint két fehérje, a gliadin és a glutenin keveréke. Ezek többnyire a búza, a rozs és az árpa magjaiban találhatók.gluten gliadin glutenin

Az 1920-as években folytatott kutatások alapján, az amerikai kormány megállapította, hogy a fehér liszttel etetett állatok súlyos neurológiai megbetegedést kaptak és meghaltak. Ezek után úgy döntöttek, hogy a fehér lisztet feldúsítják vassal és más vitaminokkal, hogy kiküszöböljék a talált problémát. Sajnos ez a ”nemesítési” kisérlet nem lett túl sikeres. Ahelyett, hogy megoldotta volna a problémát, még többet teremtett. A New England Journal of Medicine tanulmánya szerint, a glutén fogyasztása jelenleg 35 ismert betegséget idézhet elő, köztük az artritisz különböző fajtáit (artrózist és reumatoid artritiszt is), csontritkulást, izomkoordináció vesztést, gyenge immunrendszert és egyéb szervigyulladást is. Arról már nem is beszélve, hogy a mesterségesen megváltoztatott gabona fehérje autoimmun megbetegedéseket is okoz (tulajdonképpen a reumatoid artritisz is egyfajta autoimmun megbetegedés).

Sokan nem tudják magukról, hogy gluténérzékenyek, mert nem minden gluténérzékeny mutatja ugyanazokat a szimptomákat. És mégis, egy 2007-es tanulmány alapján, 6 emberből 5 ember valamilyen allergiás tünetet mutat a gluténre, ami sok esetben szervi gyulladást vált ki.  Tehát a fent említett tanulmány alapján már szinte teljesen biztos, hogy a gluténérézkenység gyulladást okoz, ami aztán károsítja a szöveteket és megzavarja a normális immunrendszer működését. Ez a mi esetünkben azt jelenti, hogy ha valakinek már ízületi porckopása van és az ráadásul gyulladásban van, akkor a glutén fogyasztás következtében ez a gyulladás felerősödhet és tartósabbá válhat. Vagyis, ha gluténérzékeny vagy, akkor hiába szedsz be mindenféle ízületi gyulladáscsökkentőt, az nem biztos, hogy használni fog, ha magát az ízületi gyulladást előidéző egyik problémát nem oldod meg. Azaz, ha nem iktatod ki vagy legalábbis csökkented a glutén fogyasztásodat.

Azzal, hogy beszeded a gyógyszereket és a táplálékkiegészítőket, de közben megtartod az összes káros étkezési és mindennapi szokásodat, a gyógyulásod egyáltalán lesz nem biztosított. És persze ha nincs pozitív változás, akkor az első reakciód valószínűleg az lesz, hogy a gyógyszerek és a táplálékkiegészítők semmit sem használnak. Pedig Te “mindent” megtettél. Megvetted a méreg drága orvosságot és a táplálékiegészítőt, és betartva az utasításokat szedted be a “bogyóidat”. Csak arra nem gondolsz, hogy közben hány más tényező befolyásolta az állapotodat még. (pl.: cukor, glutén, mozgáshiány)

Egy erős hasonlattal élve, ebben az esetben úgy viselkedsz, mint egy alkoholista, akinek már eléggé megkárosodott a mája a sok alkoholtól. És aki a helyett, hogy abbahagyná az ivást is, csak a májgyógyszereit szedi be. Most gondolom el tudod képzelni, hogy ennek az alkoholistának mikor fog helyrejönni vagy legalábbis szinten maradni a májműködése? Valószínűleg sose!)

gluten etelekPersze hiába a sok gluténmentes termék. Akkoris el kell ismerni azt a tényt, hogy elég nehéz elkerülni a glutén fogyasztását. Főleg, hogy az élelmiszeripar szándékosan visszaél a glutén “mellékhatásával”. Itt arra gondolok, hogy a gluténnek van egy olyan tulajdonsága, miszerint növeli az éhségérzetet. Ismerős ugye? A kenyér, főleg ha friss és meleg, szinte eteti magát és észre sem veszed, de már fél kilót el is tűntettél belőle. Jobb, mint egy bűvész trükk. De ugyanez a helyzet a péksüteményekkel. Csak egy kis péksüteményt akarsz enni, aztán alig tudsz leállni. A sajtos tallér is hipp-hopp eltűnik pedig még csak most bontottad ki a zacskót.

Az élelmiszeripar pedig jól tudja, hogy a glutén ezt az éhségérzetet váltja ki. És ezt természetesen ki is használja, amikor szándékosan belecsempészi a glutént különböző termékekbe. Még olyanokba is, amikben igazán semi keresni valójuk sincs. Ilyen ételek a virslik, felvágottak, leveskockák és más ételízesítők, a pudingok és fagyasztott zöldségpürék is. De ha tüzetesebben megnéznénk minden élelmiszer összetevőjét, akkor biztos rácsodálkoznánk még egy jó néhány termék tartalmára.

De ami megint csak elkeserítő egy artrózisban szenvedő szempontjából, az az, hogy a glutén megzavarja a leptin termelődését. A leptin mindamellett, hogy megmondja az agynak mikor van tele a gyomor és mikor kell elkezdeni lebontani a zsírt, normalizálja a gerincvelő fájdalomérzetét is. Na már most, ha a leptin termelődésében zavar keletkezik, akkor szerinted jól fog működni a fájdalomérzet? Szerintem a válasz nem.

Na de ekkor felmerülhet az a kérdés, hogy a beszedett fájdalomcsillapítónak mekkora haszna van? A bevételtől számítva mennyi idő múlva érezzük a hatását? És mekkora hatóanyag tartalommal kell beszedni, hogy valóban érezni lehessen a fájdalomcsillapító hatását?

Többségünk valószínűleg bele se gondol abba, hogy az elfogyasztott ételek milyen hatással vannak a szervezetünkre. És hogy azok egyáltalán milyen biólógiai - kémiai reakciót idéznek elő a szervezetünkben amikor találkoznak a beszedett orvosságainkkal és / vagy táplálékkiegészítőinkkel.

Szerinted vajon lehetséges, hogy az elfogyasztott ételeinkben található hatóanyagok (pl.: glutén és cukor) kiütik, teljesen hatástalanítják vagy legalábbis akadályozzák a beszedett gyógyszerekben és táplálékkiegészítőkben fellelhető hatóanyagok hatását? Elképzelhetőnek tartod, hogy gyorsabban vagy jobban hatnának az orvosságok, vitaminok és táplálékkigészítők, ha nem vinnénk be folyamatosan kisebb-nagyobb (főleg nagyobb) adagokban a betegséget kiváltó anyagokat a szervezetünkbe az ételeken keresztül?

Szerintem érdemes elgondolkodni ezeken a kérdéseken és esetleg kisérletezni vele. Nem azt mondom, hogy hagyd el teljesen a glutént tartalmazó termékek fogyasztását, ha orvosilag nem bizonyított, hogy valóban gluténérzékenyek vagy. De mindenképpen érdemes lenne, kevesebbet fogyasztani belőle. Vajon ha felére csökkentenéd a glutén fogyasztásodat, akkor annak milyen hatása lenne az ízületi porckopásodra? Vajon ugyan olyan sűrűn gyulladásban lesznek majd az ízületeid, mint mielőtt lecsökkentetted volna a glutén fogyasztásodat? Vajon a gyulladáscsökkentőd és / vagy a fájdalomcsillapítód ugyanolyan lassan fejti majd ki a hatását? (Itt azért számolni kell azzal is, hogy ha már régóta ezeken a gyógyszereken “élsz”, akkor már lehet megszokta a szervezeted és ellánáll a gyógyszer hatásának.) Vajon a táplálékkiegészítők szedésének nagyobb eredménye lesz a szervezetedre?

Ha tetszett a cikkünk, akkor ajánld másoknak is. Ha hasznosnak és/vagy érdekesnek találtad a cikket, akkor oszd meg másokkal is. Ha pedig ajánlod is és meg is osztod, annak külön örülünk!

A következő cikk megjelenése egy hét múlva, kedden várható. Látogasd meg addig is a Facebook oldalunkat és kövess minket, ha eddig még nem tennéd. Így biztosabb, hogy nem fogsz lemaradni az új cikkeinkről sem.

Ízületi fájdalmaktól mentes napokat kívánok és találkozunk jövő héten ugyanitt, ugyanekkor!

Forrrás:

http://eletmodszer.com/hirek/gluten-a-rejtett-gyilkos.html

http://www.vitalzone.hu/mi-a-gluten.html

https://peakshop.hu/man/glutenmentes-dieta/


Email


Szeretnéd megtudni, miért NEM gyógyultál MÉG ki az artrózisodból?

Add meg az e-mail címedet, és megkapod az ARTRÓZIS KEZELÉS 5 FŐ BŰNE című útmutatót!

3000 forint helyett most INGYEN!



Kérem az útmutatót!

Megadott adataid bizalmasan kezeljük!
Harmadik fél számára azt soha nem adjuk ki.