Könyökízületi porckopás és teniszkönyök: ebben különböznek!

Könyökízületi porckopás és teniszkönyök: ebben különböznek!

 

Sokan nem tudják mi a különbség a teniszkönyök és a könyökízületi porckopás között. Ez egyáltalán nem csoda, hiszen mindkét probléma könyökfájdalmat eredményez, ami ráadásul jelentősen megnehezíti a mindennapokat! Ez pedig azért akkora nagy baj, mert szinte mindenhez használjuk a könyökünket. A könyökünkből mozgatjuk az alkarunkat, a csuklónkat, de még az ujjainkat is! Hiszen ezeknek az izmai mind a könyökön tapadnak, és innen is erednek.

Ebben a cikkben most szeretném neked bemutatni, hogy mikor beszélünk teniszkönyökről, és mikor könyökízületi porckopásról. Szeretném azonban felhívni a figyelmedet arra, hogy semmiképpen sem ajánlom a számodra, hogy a cikkem alapján diagnosztizáld magad! A cikk csupán tájékoztatásul szolgál, hogy már felkészülten és kérdésekkel felvértezve érkezhess az orvosodhoz, vagy ha szükséges, más szakemberekhez.

 

Kezdjük azzal, hogy mi is az a teniszkönyök!

 

A teniszkönyök jóval kevésbé ismert, mint a könyökízületi porckopás, ezért mindenképpen ennek a tisztázásával szeretném kezdeni. A teniszkönyök a kar külső oldalán alakul ki az alkar feszítő izmainak túlterhelése során. Ezeket az alkari feszítő izmokat használja az ember, amikor például teniszezésnél a szerváláshoz készíti a teniszütőt. Ám a teniszkönyök nemcsak a teniszezőknél, hanem bárkinél kialakulhat, aki túlterheli az alkarja feszítő izmait. Ugyanakkor a teniszezés jó példa arra, hogy bemutassam ezt a problémát. Ennek oka, hogy a betegséget különböző ismétlődő csuklómozdulatok is okozhatják, ami a teniszezés során igen gyakori.

A csuklót hátrafelé mozgató izmok egyoldalú és ismétlődő terhelése előfordulhat

  • nehéz fizikai munkát végzőknél,
  • gépíróknál,
  • ásásnál,
  • festésnél
  • sziklamászásnál,
  • kapálásnál,
  • írásnál,
  • zongorázásnál vagy egyéb hangszeren való játszás közben,
  • emelésnél,
  • illetve csavaró vagy rántó mozdulatok hatására is.

Ha ezeket a mozdulatokat túlzásba viszi valaki, akkor begyulladhat a könyök környékén az ínhüvely, amely az izmok és a csontok találkozásánál helyezkedik el.

A fájdalom minden esetben a könyök külső részén érezhető. Ezt azért hangsúlyozom ennyire, mert megkülönböztetünk egy ritkább jelenséget is, a golfkönyököt, ami pedig a belső oldalon okoz fájdalmat.

Teniszkönyök esetén a kialakult gyulladás olyan intenzív is lehet, hogy még a különböző tárgyak felemelése is nehezére esik az embernek. Ez nem csoda, hiszen a könyök tájékán számos izom ered és tapad, mely nemcsak a könyökízület, hanem az alkar, a csukló, a kéz, illetve az ujjak mozgatásában is szerepet játszik. Itt nem feltétlenül kell nehéz dolgokra gondolnod. Sajnos akár egy villa tartása vagy egy üveg kinyitása is problémát jelenthet.

 

Teniszkönyöknél a fájdalom a könyök külső részén jelentkezik

 

Ezzel szemben a könyökízületi porckopás…

 

A teniszkönyökkel ellentétben a könyökízületi porckopásnál nem az ínhüvely gyulladása okozza a problémát, hanem a könyökízületben találkozó csontvégeket borító porcok kopása.

Ennek hátterében az áll, hogy a korunk előrehaladtával a csontvégeket borító porcok vesztenek az őket felépítő tápanyag, a kollagén, illetve a víz mennyiségéből. Hiszen ahogyan öregszünk, úgy minden folyamat lelassul, így a porcokat alkotó anyagnak, a kollagénnek is csökken a termelődése. Emellett a víz mennyisége is folyamatosan egyre kevesebb lesz a testünkben. Nem véletlen az sem, hogy idővel egyre ráncosabb az ember bőre.

A porcokban mind a kollagénnek, mind a víznek rendkívül fontos szerepe van. Ezek ugyanis hozzájárulnak a porcok ellenállásához és rugalmasságához. Azonban ahogy csökken a mennyiségük, úgy bírják egyre kevésbé a porcok a terhelést. És szép lassan kopásnak indulnak. Először csak elvékonyodnak és berepedeznek, majd teljesen el is tűnhetnek. Ezt a jelenséget nevezzük könyökízületi porckopásnak.

A könyökízületi porckopást nem mindig vesszük észre azonnal. Ugyanis lassan, fokozatosan alakulnak ki a tünetei. Gyakran sajnos már csak akkor eszmél rá az ember a problémára, amikor súlyossá vált a helyzet.

Először általában merevség jelentkezik a könyökben. Az ember csak azt veszi észre, hogy nehezebben mozgatja a karját, mint korábban. Aztán időnként fájlalni kezdi. Esetleg csak egyes mozdulatoknál jelentkeznek a panaszai. Később nagyon gyakori az is, hogy a teniszkönyökhöz hasonló módon a könyökízületi porckopásnál is gyulladás alakul ki, amit pirosodás és duzzanat kísérhet. Az is előfordulhat, hogy a könyökön csontkinövések jelenhetnek meg, emiatt pedig deformálódások alakulnak ki, ami tovább akadályozza a mozgást.

Szerencsére a könyökízületi porckopás jóval ritkább, mint például a térdízületi porckopás. Egyrészt általában nem terheljük a könyökünket az egész testsúlyunkkal. Már ha valaki nem áll folyton kézen! Másrészt a könyökben lévő szalagok elég erősek ahhoz, hogy ellenálljanak az ütéseknek és a sérüléseknek. Így képesek stabilizálni az ízületeket és terhet levenni a porcok válláról.

Természeten vannak olyan tényezők, amelyek az öregedésen kívül elősegíthetik a könyökízületi porckopás kialakulását. Ilyenek például a különböző sportsérülések is. Ezután megváltozhat a porcoknak a terhelése, ami komoly kockázati tényezője a porcok kopásának.

 

Valóban sok mindenben hasonlítanak!

 

Láthatod, hogy a könyökízületi porckopás és a teniszkönyök valóban sok mindenben hasonlít. Az egyik legnagyobb hasonlóság a könyökben jelentkező fájdalom, ami fölöttébb megkeseríti az ember mindennapjait. Főként akkor, ha a könyökízületi porckopás esetén is belobban a gyulladás, ami sajnos gyakori jelenség.

Kialakulásuk hátterében ugyan teljesen más tényezők állnak, azonban az biztos, hogy a fokozott terhelés a teniszkönyök és a könyökízületi porckopás esetén is gyorsíthatja a folyamatot. Mindkettőre igaz, hogy a gyenge csukló- vagy alkarizmokkal rendelkező embereknél gyakoribb a kialakulásuk. Ennek fő oka az, hogy az erős izomzat segít tehermentesíteni mind a porcokat, mind az ínakat a mozgás során.

Azonban az is fontos, hogy ne csak 1-2 izom legyen erős! Ugyanis egyenletes terhelést csak akkor érhetsz el, ha minden izmodat használod és erősíted.

 

Hogyan különböztetheted meg a kettőt?

 

Leginkább talán úgy tudod megkülönböztetni a teniszkönyököt a könyökízületi porckopástól, hogy a teniszkönyök általában hirtelen alakul ki és gyorsan okoz éles fájdalmat. Kezdetben ugyan a fájdalom csak terhelés hatására jelentkezik, de ez később állandósulhat, és nyugalomban is fennmaradhat.

Ezzel szemben, ahogyan már beszéltük, a könyökízületi porckopásnál a fokozott merevség, majd a fájdalom kialakulása jellemző.

 

Így tehetsz ellenük!

 

A legfontosabb mind a megelőzés, mind a kezelés során a célzott izomerősítés. Hiszen ahogyan már beszéltük, az izmok megfelelő arányban való erősítése rengeteg terhet képes levenni az ízületi porcok válláról. Majdnem ugyanilyen fontos teniszkönyök esetén a túlfeszített izmoknak a nyújtása különböző gyakorlatokkal. Ezt érdemes hosszan tartó terhelések, monoton tevékenységek, például ásás vagy gépelés közben is elvégezni. Ezzel időnként szünetet tartva az az ismétlődő mozdulatok között.

Amennyiben pedig valamilyen új tevékenységbe kezdesz, mindenképpen fokozatosan terheld csak az izmokat. Ez vonatkozik a gyógytornára is, amit szintén ajánlok a számodra!

Ha már kialakult a gyulladás akár a teniszkönyök, akár a könyökízületi porckopás miatt, érdemes hideg vízben hűteni és gyulladáscsökkentő krémekkel kenegetni az érintett területet.

A porckopás megelőzése, illetve kezelése érdekében, akár teniszkönyököd, akár könyökízületi porckopásod van, mindenképpen ajánlom, hogy rendszeresen szedj porcerősítőt is! Ehhez jó választás az Artroflex Plus!

Hogyan gyógyulj ki a porckopásból?

artroflex plus ingyenes videó
Szeretnéd tudni, hogyan gyógyulhatsz ki a porckopásból, és szabadulhatsz meg a fájdalmaktól, kevesebb mint 47 nap alatt?
Artroflex Plus

Sose maradj le a legfrissebb blog bejegyzéseinkről! Engedélyezd az Artroflex Plus értesítőjét, és elsőkként értesülsz a legújabb híreinkről!

IGEN, Kérem az értesítőt!

* Az értesítőre való felíratkozáshoz nem kell megadni semilyen adatodat, csak kattints az "IGEN, Kérem az értesítőt!" gombra. Feliratkozásod az Adatkezelési Tájékoztató-ban foglaltaknak megfeleően kezeljük.

Hogyan szabadulhatsz meg az ízületi fájdalmaktól?

- gyógyulást segítő, új videó -

artroflex plus video

Nézd meg ezt az INGYENES videót és gyógyulj ki a porckopásból!


Ajándék

Tanulmány a fájdalommentes ízületekhez

artrozis kezeles

Hogyan szabadulhatsz meg az ízületi fájdalmaktól?

- gyógyulást segítő, új videó -

artroflex plus ingyenes video

Nézd meg ezt az INGYENES videót és gyógyulj ki a porckopásból!

Az Artrózis Kezelés 5 Fő bűne

Ingyenes e-book tanulmány

A porckopással küzdők 99%-a emiatt az 5 hiba miatt nem gyógyul ki soha a betegségéből. Ha te elkerülöd ezeket a hibákat, akkor:

  • MEGSZABADULHATSZ a reggeli kínzó DERÉKMEREVSÉGTŐL
  • CSÖKKENNI FOG az ízületeidet kínzó FÁJDALOM*
  • Végérvényesen ELKERÜLHETED a PROTÉZIS MŰTÉTET
  • JAVULNI FOG az ízületeid mozgástartománya, és a RUGALMASSÁGA*

KÉREM AZ INGYENES TANULMÁNYT

artrózis kezelés

* Az eredmények egyénenként eltérőek lehetnek.