Próbáltad már a jógát az ízületi fájdalmaid csökkentésére?

Email

Ha figyelmesen követed a blogot és a Facebook oldalt, akkor tudod, hogy volt már szó arról, hogy a rendszeres testmozgást nem szabad elhanyagolni akkor sem, ha fájnak az ízületeid. Sőt akkor talán még inkább ajánlott a megfelelő testmozgás végzése.

Arról is esett már szó, hogy az elménk, vagyis a gondolataink befolyással vannak a fizikai állapotunkra is.

Ebből kifolyólag úgy gondoltam, hogy ma bemutatom Neked a jógát.

Lehet, hogy hallottál már ezt-azt a jógáról. De bevallom őszintén, hogy én sem tudtam róla nagyon sokat, amíg utána nem olvastam. Mint kiderült, a jóga nem csak egy ”egyszerű” testmozgási forma, amit artrózis mellett is nyugodtan lehet rendszeresen gyakorolni. De egyfajta hitvallás is. Nem kell megijedj! Nem áll szándékomban hittérítőt játszani, csak megosztom veled, amit olvastam róla.

A jóga Indiában fejlődött ki a hinduizmus közegében és eredetileg a test és a szellem együttes edzését és fejlesztését feltételezte. Mára a jógának több verziója ismert és nálunk, nyugaton a test és szellem edzése szétvált. Ha itthon mész el jógázni akkor szabadon választhatsz, hogy olyan jógát szeretnél végezni ami csak a testedet edzi, vagy olyat, ami a szellemedet is. A szellemi edzés meditációt feltételez elsősorban és persze valamennyi hindi és/vagy buddhista tanítást is.

Véleményem szerint nem ártana a testet és a szellemet is edzeni. Hogy idézzem a jóga mestereket: Az emberi elme a legjobb barátja lesz annak, aki legyőzi őt, ám annak, aki nem képes felülkerekedni rajta, a legnagyobb ellenségévé válik.Lehet, hogy rosszul értelmezem ezt a mondatot, de... Ha emlékszel az előző blog bejegyzésemre, akkor már ott is mondtam Neked, hogy az elme épsége és egészsége nagyban befolyásolja a testi-fizikai állapotot. És ez valóban így lehet, hiszen nekünk magyaroknak is van az a mondásunk, hogy: Ép testben ép lélek. Ez fordítva is igaz.

Na de ha a meditációs, szellemi edzés részétől el is vonatkoztatunk és csak magára a testi edzésre öszpontosítunk, a jógának akkor is sok pozitív eredeménye van az ízületi porckopással küzdők körében.

ulo_harcospozTöbb száz tudományos kisérlet eredménye volt már publikálva orvosi folyóiratokban, melyek a jóga a testre gyakorolt jótékony hatását vizsgálták. A kutatások azt bizonyítják, hogy a jóga biztonságos és eredményes módja a testmozgásnak. A jóga erősítheti az izmokat, javítja a hajlékonyságot és az egyensúlyt, de javítja a légzést is. A jóga pozitív hatásai közé sorolják a megnövekedett energiaszintet és a fájdalomérzet szintjének a csökkentését is. És mint tudjuk az artrózis fájdalommal jár. Tehát nem lenne jó, ha csökkenteni tudnánk a fájdalmunkat azzal, hogy jógázunk?

Nem tudom, hogy tudod-e, de a porcok nem rendelkeznek önálló vérellátással. Ez azt jelenti, hogy ahhoz, hogy tápanyaghoz jussanak szükségük van a szinoviális folyadékra, ami maga az ízületek természetes ”kenőanyaga”. De ahhoz, hogy minél több tápanyag kerülhessen ilyen módon a porcokhoz, az kell hogy mozgassuk az ízületeinket.

Vagyis a testmozgás szükséges!

Ezt támasztja alá egy az American College of Rheumatology (Amerikai Reumatológiai Főiskola) által publikált útmutató is. Miszerint az artrózis és artritisz kezelésének is elengedhetetlen része a testmozgás.

De kanyarodjunk vissza a jógához.

A Johns Hopkins Arthritis Center is végzett egy kisérletet a jógával kapcsolatosan. A kisérletben résztvevők között volt akinek artrózisa van és volt akinek artritisze van. A kisérlet 8 hétig tartott. Ezalatt az idő alatt a résztvevők heti 2 alkalommal vettek részt vezetett jóga órán és heti 1 alkalommal otthon, felügyelet nélkül kellett végezzék a gyakorlatokat. A  kisérleti 8 hét után megállapították, hogy mind az ízületi porckopásban, mind pedig a reumatoid artritiszben szenvedők esetén biztonságosan gyakorolható a jóga. Nem áll fenn sérülésnek a veszélye. Persze a jóga gyakorlatokat az alanyok fizikai állapotához igazították.jogaoktato

Fontos, hogy ha jógázni kezdesz, akkor olyan jógaoktatót találj, aki valóban szakképzett és a fizikai állapotodnak és képességeidnek megfelelően tudja a gyakorlatokat és jógapózokat hozzád alakítani!

A kisérlet után az is kiderült, hogy a jóga jótékony hatásai 9 hónap elteltével is érzékelhetők és kimutathatók voltak a résztvevők körében. Az ízületi merevség és mozgás korlátozottság nem volt olyan jelentős mértékű, mint azon betegek esetében, akik nem jógáznak. Sőt az ízületi fájdalom sem volt olyan erős, mint jógázást megelőzően.

Virginia McLemore 66 évesen azt mesélte egy interjúban, hogy az orvosa mindig elámúl a vizsgálatok során, hogy mennyire hajlékony és aktív az ízületi porckopás ellenére is. Virginia csuklójában, jobb térdében és bal bokájánál is jelentős porckopás volt már, amikor ezt a fent említett nyilatkozatot adta. Állítása szerint a jógának köszönheti, hogy nem jutott arra a sorsa, mint az édesanyja, aki szintén ízületi porckopástól szenvedett és lett fizikailag fogyatékos/hátrányos helyzetű. És noha Virginia orvosai műtétet helyeztek kilátásba, ezidáig nem szorult rá. Az artrózisa ellenére is korlátok nélkül mozog a jógának köszönhetően.

El is tudom hinni, hogy a jóga ilyen sokat segíthet.

Elárulom Neked, hogy kb. 8 évvel ezelőtt, amikor valaki azt kérdezte tőlem, hogy jógázom-e, különösebb gondolkodás nélkül azt válaszoltam:  Nem. A jóga nem nekem való. Nem vagyok én olyan hajlékony, hogy meg tudjam csinálni azokat a pózokat.  Aztán jött a kijelentésemre a reakció:  A jóga lényege pont az, hogy fokozatosan segít hajlékonyabbá válni.

Akkor nem tulajdonítottam különösebben nagy jelentőséget ennek a mondatnak. Viszont 8 év elteltével érzem magamon, hogy egyre merevebbek az ízületeim és még annyira sem vagyok hajlékony, mint azelőtt. Ezért ilyenkor van, hogy az internet segítségével kipróbálok egy-egy könnyebb jóga gyakorlatot. És bizony segíteni szokott! A derekam és a hátam nem fáj utána annyira és lehajolni is mélyebbre tudok a gyakorlatok után.

Az biztos, hogy a jóga révén nem fog újraképződni az elkopott ízületi porcod, de sokat javíthat az életminőségeden!

Nézd meg Donna Gaynor véleményét a jógáról.  A videót 2017-ben publikálták a YouTube-on.

Eszerint Donnát 2002-ben diagnosztizálták ízületi porckopással. Kb 2012 körül a baloldala eléggé lemerevedett az artrózis miatt. Fájt a baloldali nyakízülete, a bal karja és lába. Ezeket a végtagjait nem tudta felemelni sem. Ízületi porckopása volt továbbá a csípőjénél, a térdénél és az ujjaiban. Miután jógázni kezdett, 2017-ben már arról mesél, hogy nincsenek fájdalmai és visszanyerte a hajlékonyságát is. 57 évesen legyőzte az artrózist és ámulatos, hogy mikre képes! (Kb. a másodk perctől kezdi bemutatni a gyakorlatokat, amiket már könnyedén végez. Emlékezz vissza, hogy amikor elkezdte a jógát, akkor még a kezét is alig bírta felemelni.)

A következő cikk megjelenése egy hét múlva, kedden várható. Látogasd meg addig is a Facebook oldalunkat és kövess minket, ha eddig még nem tennéd. Így biztosabb, hogy nem fogsz lemaradni az új cikkeinkről sem.

Ne feledd megírni Facebook kommentben, hogy mi a véleményed a jógáról?

Hallottál már róla ezelőtt is? Esetleg kipróbáltad már?

Oszd meg a gondolataidat velünk Facebookon!

Ha pedig tetszett a cikkünk, akkor ajánld bátran másoknak is!

Ízületi fájdalmaktól mentes napokat kívánok és találkozunk jövő héten ugyanitt, ugyanekkor!

 

Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/J%C3%B3ga

https://www.hopkinsarthritis.org/patient-corner/disease-management/yoga-for-arthritis/

https://www.yogajournal.com/lifestyle/joint-support


Email


Szeretnéd megtudni, miért NEM gyógyultál MÉG ki az artrózisodból?

Add meg az e-mail címedet, és megkapod az ARTRÓZIS KEZELÉS 5 FŐ BŰNE című útmutatót!

3000 forint helyett most INGYEN!



Kérem az útmutatót!

Megadott adataid bizalmasan kezeljük!
Harmadik fél számára azt soha nem adjuk ki.